Riittääkö lunta Kilpisjärven 74:ttä kertaa järjestettäviin juhannushiihtoihin?

Kilpisjarven juhannushiihto.
Hiihtäjiä Kilpisjärven juhannushiihdossa vuonna 2018
Kuva: Hiihtäjiä Kilpisjärven juhannushiihdossa vuonna 2018.

”Hiihtomahdollisuuksia on ainakin kolmella paikalla ja niistä valitaan perjantaiksi paras”, toteaa latumestari Veikko Aaltonen.

Tapahtumassa pidetään muistohetki tapahtuman aloittaneen, edesmenneen tunturiopas Yrjö Metsälän syntymän 100 -vuotisjuhlan kunniaksi. Metsälä aloitti yhden maamme erikoisimmista liikuntaelämyksistä ja -hullutuksista leikkimielisenä Saanan juhannushiihdättelynä. Vuosikymmenten ajaksi hiihtely muuttui kuitenkin vakavammaksi, totisemmaksi ja hikisemmäksi – keskiyöllä tunturissa tehdyksi. Viimeiset kolme vuosikymmentä on hiihdetty juhannusaaton illansuussa, jolloin osallistujamäärätkin ovat nousseet alkuvuosien muutamista yöhiihtäjistä parhaimmillaan yli sataan hiihtäjään.

Ohjelmassa on juhannusaattona perjantaina 74. pikahiihto, lauantaina haastavat, jopa kolme tuntia kestävät rogaining- tunturirastit ja sunnuntaina rankka Saanan vuorijuoksu sekä viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty suopunginheitto.

Kilpisjärven liikuntajuhannus 2019:

pe 21.6. klo 17.00 Juhannusaaton hiihdot, klo 21 mm. juhannuskokon sytytys sekä klo 22 muistohetki

la 22.6. klo 12.00 Kilpis-pisterastit/rogaining

su 23.6. klo 10.30 Suopunginheittokisa -kisa ja klo 11 Saanan vuorijuoksu

Järjestäjät: Kilpisjärven Saana-Veikot ry, Kunnon Elämä ry ja Lahden Taimi ry.

Tukija ja yhteistyökumppanit: Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Enontekiön kunta, Metsähallitus, TosiLappi, Kilpisjärven biologinen asema / Helsingin yliopisto, Käsivarren Paliskunta ja uskomattoman upeat Saanan ystävät.

Antti Honkonen
antti.honkonen@hotmail.fi