Penkkarit vaativat koululta selkeää linjaa päihdeasioissa

Penkkarit vaativat koululta selkeää linjaa päihdeasioissa
Lukion kevääseen sisältyy sekä oppilaille että opettajille tärkeitä tapahtumia, kuten tälle viikolle ajoittuvat penkinpainajaiset ja vanhojen tanssit. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toivottaa juhliville lukiolaisille ikimuistoista viikkoa ja muistuttaa, että juhlapäivä onnistuu parhaiten, kun koululla on yhteinen kaikkien tuntema linjaus päihteistä.

Myös kodeissa käytävät keskustelut rakentavat onnistunutta juhlaa. On hyvä jutella vaikka siitä, millaisen muistikuvan nuori haluaa itselleen ja muille juhlista jättää – myös sosiaaliseen mediaan ikuistuvien kuvien muodossa. Kodeissa käytävät keskustelut ovat tärkeä osa päihdekasvatusta ja uudenlaisen alkoholikulttuurin rakentamista.

Vaikka alle 18-vuotiaiden osuus täysin raittiista on ollut tutkimusten mukaan hieman kasvussa, EHYT ry:n Lukiolaiset ja päihteet -raportin laadullisen tutkimuksen mukaan nuoret ovat yhä sitä mieltä, että penkkareissa voi juoda alkoholia jo päivällä.

– Ehkäisevä päihdetyö on osa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä ja siten jokaisen oikeus. Päihdesuunnitelman tavoitteena on helpottaa työ- ja opiskeluyhteisön jäsenten toimintaa tarjoamalla kaikille yhteiset säännöt ja toimintatavat, muistuttaa EHYT ry:n Lukio-hankkeen Eeva Kolttola. – Lisäksi suunnitelman tavoitteena on tehdä koulun ehkäisevästä päihdetyöstä järjestelmällistä ja näkyvää. Ehkäisevä päihdetyö on pieniä tekoja arjessa, välittämisen osoittamista ja avointa keskustelua.

Ehkäisevä päihdetyö ei ole vain ammattilaisten asia, ja kouluissa päihdekasvatukseen voi osallistua koko koulun henkilökunta. Päihdesuunnitelmaa laatiessa on tärkeää, että säännöt sovitaan yhdessä opiskelijoiden ja koulun henkilökunnan kanssa, jolloin niihin on kaikkien helpompi sitoutua. Opiskelijat on tärkeä ottaa heti alusta asti mukaan laatimaan yhteisiä pelisääntöjä, sillä he ovat nuorisokulttuurin ja oman elämänsä asiantuntijoita. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Lukio-hankkeessa on luotu valmis lomakepohja, joka helpottaa kouluja päihdesuunnitelman kirjaamisessa.

Keväällä 2014 jatkuvat lukioiden henkilökunnalle suunnatut koulutukset, joissa perehdytään päihdesuunnitelman lisäksi vuonna 2013 ilmestyneen Lukiolaiset ja päihteet -raportin tuloksiin sekä keskustellaan koululla tehtävästä ehkäisevästä päihdetyöstä.

Lisätietoa koulutuksista: http://www.ehyt.fi/fi/lukio-hanke/ajankohtaista

Lukiolaiset ja päihteet -raportti sähköisenä: http://www.ehyt.fi/fi/lukio-hanke/raportti.

Lisätietoja: Projektikoordinaattori Eeva Kolttola, puh. 050 918 9430, eeva.kolttola@ehyt.fi.