Päihdepäivät tarttuu yhteiskunnan tabuihin: Esillä rikostaustaisten päihdekuntoutus ja tapaus ”Ruusulankatu 10:n asuntola”

Päihdealan vuoden ykköstapahtuma, Päihdepäivät järjestetään 13.-14.5.2014 Tapahtumakeskus Telakassa, Helsingissä. Tapahtuma koostuu 15 erillisestä seminaarista, joissa kuullaan Suomen kärkinimiä sosiaali-, terveys- ja päihdealalta. Alkoholipolitiikkaa tarkastellaan myös kansainvälisestä näkökulmasta, EU-tason kovan alkoholipolitiikan vaikuttajan, Tiziana Codenottin johdolla.

Ensimmäisenä päivänä isketään kiinni vahvaan aiheeseen, rikoksentekijöiden päihdekuntoutukseen. Seminaarissa kysytään, kannattaako päihdekuntoutusta järjestää vankeuden ja yhteiskuntaseuraamusten aikana.  Onko päihdekuntoutus yhteiskunnallista kontrollia ja kenellä on oikeus päättää rikostaustaisten hoidosta? Aiheesta keskustelevat alan kokeneet asiantuntijat Olavi Kaukonen (A-klinikkasäätiö), Karoliina Taruvuori (Riihimäen vankila) ja Marjatta Kaurala (Kriminaalihuollon tukisäätiö). Keskusteluun osallistuu myös KRIS-Suomen keskusliiton puheenjohtaja, Kakola-tv-sarjasta tuttu kokemusasiantuntija Timo Valkama.

Kaksipäiväisen tapahtuman toisena päivänä pureudutaan asunnottomuuteen ja Ruusulankatu 10:ssä sijaitsevan asumisyksikön ympärillä käytyyn keskusteluun. Seminaari tuo keskustelun eri osapuolet saman pöydän ääreen kysymään ja pohtimaan, miksi Ruusulankadun asuntola herättää vastarintaa joissain alueen asukkaissa ja yrittäjissä. Kenen pelko ja huoli on oikeutettu? Miten ihmisten asenteisiin voidaan vaikuttaa? Näihin kysymyksiin ovat vastaamassa Jukka Hamppunen (Diakonissalaitos), Anja Snellman (kirjailija, journalisti), Satu Virkari (Sininauhaliitto), Pentti Tarvonen (Helsingin poliisi). Ääneen pääsevät myös Ruusulankadun 10 asumispalveluyksikön asukas, kaupunginosayhdistyksen puheenjohtaja ja sekä alueella toimiva yrittäjä.

EHYT ry:n ja Ehkäisevän päihdetyön verkoston järjestämä Päihdepäivät herättelee osallistujat pohtimaan päihdealan ajankohtaisia kysymyksiä. Päihdepäivien tarkka ohjelma ja tapahtuman ilmoittautumisohjeet löytyvät tämän linkin takaa

Annika Eloranta

Koulutussuunnittelija, Ehkäisevä Päihdetyö EHYT ry