Päihdeneuvontapuhelimesta apua lomajuomisen lopettamiseen

Pulloja.

”Päihdeneuvontapuhelimeen voivat soittaa niin alkoholin tai huumeongelman kanssa painiskelevat kuin myös kuka tahansa, joka kokee epämääräistä ahdistusta tai on uupumassa murheidensa alle”, sanoo EHYT ry:n suunnittelija Timo Glad.

EHYT ry:n ja Helsingin Diakonissalaitoksen toteuttama neuvontapuhelin on tarkoitettu käyttäjille, heidän läheisilleen ja ammattilaisille. Palvelusta saa henkistä tukea tilanteeseensa ja tietoa esimerkiksi oman paikkakunnan tukiverkostosta.

Päihdeneuvontapuhelimeen 0800 900 45 voi soittaa ympäri vuorokauden kaikkialta Suomesta. Puhelimeen vastaavat päihdekysymyksiin perehtyneet sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Palvelu on anonyymi eikä puheluja nauhoiteta. Vuodesta 2008 toiminut palvelu löytyy myös verkosta www.paihdeneuvonta.fi

Huumeet huolettavat vanhempia

Kesällä päiväsaikaan tyypillinen soittaja on ihminen, joka kaipaa tukea omaan tai läheisensä päihteiden, kuten alkoholin, käyttöön. Monet vanhemmat ovat huolissaan lapsensa huumeidenkäytöstä.

”Kannabiksesta on puhuttu viime aikoina paljon julkisuudessa, ja se näkyy myös puheluissa. Soittajia askarruttavat myös muuntohuumeet ja lääkkeiden väärinkäyttö”, Glad sanoo.

Viime vuonna puheluista lähes puolet koski alkoholia, seuraavaksi eniten puhutti kannabis (24 %) ja sen jälkeen mielenterveysasiat (22%).

Puhelujen määrä kasvussa

Raha-automaattiyhdistys RAY:n rahoittamaan Päihdeneuvontapuhelimeen on tämän vuoden heinäkuun alkuun mennessä tullut puheluita jo 3600. Määrä on kasvussa, sillä vuonna 2014 puheluita tuli 5500 ja viime vuonna noin 5400.

”Tarvetta avulle olisi kuitenkin enemmän kuin mitä pystymme antamaan. Sitä tarvitsisivat erityisesti lastensa huumeiden- tai alkoholinkäytöstä huolissaan olevat vanhemmat”, toteaa Glad.

Vuonna 2015 noin 66 % soittajista oli naisia ja noin 33 % miehiä. Reilu 90 % oli täysi-ikäisiä. Puheluista valtaosa eli 44 % tuli läheisiltä, 29 % päihteiden käyttäjiltä. Osa puheluista tulee viranomaisilta, vain pieni osa on pilapuheluita.

Mobiiliapu on sovellus ammattilaisille

EHYT ry:llä on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille myös Mobiiliapu-niminen sovellus, johon on koottu tietoa esimerkiksi päihteistä, niiden käytöstä sekä taudeista ja sairauksista. Mobiiliavussa on lisäksi kuntien ja järjestöjen yhteystietoja. Sovelluksen voi ladata älypuhelimeen ilmaiseksi oman puhelimen sovelluskaupasta.

Lisätietoja: Suunnittelija Timo Glad, Ehyt ry, p. 040 527 1116 tai timo.glad@ehyt.fi