Mobiiliapu-palvelu auttaa vaativissa elämäntilanteissa eläviä ihmisiä

Mobiiliapu- hankkeessa (2009–2013) kehitettävä Mobiilivinkki® -tekstiviestipalvelu on laajentanut toimintaansa internettiin. 20.1.2012 avautuvalta www.mobiiliapu.fi sivustolta löytyy tietoa, neuvoa ja tukea päihteiden käyttäjille, seksityöläisille, Hiv-tukikeskuksen asiakkaille ja rikosten uhreille sekä heidän läheisilleen ja omaisilleen.

www.mobiiliapu.fi -sivustolla voi hakusanojen avulla hakea tietoa päihteiden käyttöön liittyvistä asioista, terveysneuvonnasta ja seksuaaliterveydestä. Sivustolla kysy-vastaa -palvelussa vastaavat myös eri alojen asiantuntijat, joilta voi kysyä neuvoja mieltään askarruttavista asioista. Palvelulla parannetaan laadullisesti päihteiden käytöstä aiheutuvien haittojen ehkäisyä sekä välitetään tietoa vaativissa elämäntilanteissa eläville kohderyhmille.

Vertaistukipalvelussa voi liittyä vertaistukiryhmiin sekä lähettää ja vastaanottaa ryhmä- ja yksityisviestejä. Vertaistukipalvelussa ei ole tällä hetkellä avoimia ryhmiä, johon kuka tahansa voi liittyä, vaan liittyminen ryhmään tapahtuu aina Mobiiliapu-palvelun kumppaneiden työntekijän opastuksella.

”Yhteistyössä hankkeessa mukana olevien kumppaneiden kanssa olemme luoneet sivuston, joka palvelee paitsi päihteidenkäyttäjiä myös heidän läheisiään, omaisiaan ja ammattilaisia” kertoo hankepäällikkö Iina Järvi. ”Vaikka tekstiviesti on kätevä ja anonyymi tapa etsiä tietoa, aina löytyy myös niitä ihmisiä, jotka mieluummin asioivat netin välityksellä. Tästä syystä rakensimme palvelusta myös nettiversion” jatkaa Järvi. Näin samat palvelut ovat käytettävissä sekä mobiilisti että internetin välityksellä.

Mobiiliapu-palvelu on tuotettu yhteistyössä Movila Oy:n kanssa. ”Olemme rakentaneet monipuolisen ja asiakasystävällisen palvelun, jonka palveluvalikko on tehty juuri meidän asiakastarpeitamme ajatellen. Saamme myös lähi viikkojen aikana käyttöömme mobiilisovellukset Android- ja Applen iOS-käyttöjärjestelmän omaaviin mobiililaitteisiin, jolloin palvelun käyttömahdollisuudet entisestään lisääntyvät” toteaa hankesuunnittelija Tuomo Varis tyytyväisenä.

Yhteydenotot: Iina Järvi, hankepäällikkö, 050 5996 555, iina.jarvi@ehyt.fi