Lautapeli haastaa nuoret keskustelemaan liikenteestä

Lautapeli haastaa nuoret keskustelemaan liikenteestä

Nuorisotyöhön kehitetty lautapeli Liikenteen sankarit johdattelee nuoret keskustelemaan liikenteestä, tapaturmista ja päihteistä. Liikenneturvan, THL:n ja EHYT ry:n toteuttama peli on helppo tulostaa verkosta ja ottaa käyttöön myös kouluissa tai kotona.

”Liikenneaiheen käsittely nuorten kanssa on haastavaa. Koska nuorisotalolla pelataan paljon, on peli luonteva muoto avata keskustelua vähän hankalammista aiheista”, kertoo kotkalainen nuoriso-ohjaaja Sisko Markkanen.
Markkanen ideoi ja askarteli itse ensimmäisen liikenneaiheisen lautapelin, joka on toiminut myös Liikenteen sankareiden esikuvana. ”Kaipasin työssäni jotain nuoria aktivoivaa ja liikenneaiheen huomioon ottavaa tekemistä. Etsin aihetta sivuavaa lautapeliä, mutta en sellaista löytänyt – joten päätin tehdä sellaisen itse”, Markkanen naurahtaa.

Liikenteen ja liikenneturvallisuuden lisäksi Liikenteen sankarit -lautapelissä käsitellään myös päihteitä ja tapaturmia sekä niiden ehkäisyä. ”Nuorten keskinäistä vertaisoppimista ei ole vielä juurikaan hyödynnetty tapaturmien ehkäisyssä, menetelmässä on kuitenkin paljon mahdollisuuksia”, miettii THL:n kehittämispäällikkö Jaana Markkula.

”Nuoruudessa keskeistä on omaksi koettu sosiaalinen ympäristö ja kaverit, joihin omia asenteita ja toimintaa peilataan jatkuvasti. Lautapeli tarjoaa siihen luontevan tavan”, toteaa EHYT ry:n aluekoordinaattori Heli Vaija.

Peli koostuu kysymys- ja sattumakorteista, joiden avulla ohjaaja voi johdatella keskustelua ryhmää koskeviin haasteisiin. Ryhmäkeskustelun kaltaiset vertaisoppimisen muodot on havaittu nuorten keskuudessa toimiviksi. ”Pelaamisen tavoitteena on herättää nuorten ryhmissä keskustelua ja tiedostamista heidän liikkumiseensa liittyvistä riskeistä ja vahvistaa riskejä välttävää toimintaa”, summaa Liikenneturvan suunnittelija Katariina Rahikainen.

Lautapelin voi kuka tahansa tulostaa pelattavaksi

Vaikka lautapeli on kehitetty nuorisotaloympäristöä ja nuoriso-ohjaajia ajatellen, voi sen tulostaa ja ottaa käyttöön kuka tahansa, esimerkiksi vanhemmat tai opettajat. Kysymykset on luokiteltu kahteen sarjaan: yli 10-vuotiaille ja yli 13-vuotiaille. Tyhjien kysymyskorttien avulla voivat opettajat ja vanhemmat myös kehittää uusia kysymyksiä ja näin joko vaikeuttaa tai helpottaa pelin vaikeusastetta.

Peli on ilmainen ja pelivälineitä lukuun ottamatta kokonaisuudessaan tulostettavissa verkosta. Tulostettavan pelilaudan ja kysymyskorttien lisäksi tarvitset pelaamiseen siis vain nopan ja pelinappulat, jotka voit esimerkiksi lainata jostain toisesta pelistä.

Tulosta pelimateriaalit täältä.

Liikenteen sankarit
Tehtävä- ja kysymyskortteja on kaikenikäisille sekä oma valikoimansa erityisesti nuorille. Väritulostus ja pelivälineiden päällystäminen esimerkiksi kontaktimuovilla saa aikaan hienomman ja kestävämmän lopputuloksen.

Nuoriso-ohjaaja Sisko Markkanen, Luumäen kunta, 040 5796 568
Suunnittelija Katariina Rahikainen, Liikenneturva, 020 7282 342