Lääkkeiden ja alkoholin yhteiskäyttö aiheuttaa ikääntyneille huomattavia riskejä

Graafissa lukee Lääkeseloste.

”Lääkkeiden ja alkoholin haittavaikutukset liitetään helposti vain tarkoitukselliseen pään sekoittamiseen. Etenkin ikääntyessä, kun lääkkeitä käytetään enemmän, voi aiheuttaa itselleen isoja riskejä, jos käyttää alkoholia tiettyjen lääkkeiden kanssa”, kertoo EHYT ry:n aikuistyön päällikkö Antti Hytti.

Alkoholinkäyttö on etenkin 65-74-vuotiaiden keskuudessa lisääntynyt. Alkoholi vaikuttaa ikääntyvän ihmisen fysiologiaan voimakkaammin. Ikääntyessä lihasmassa ja sitä myöten veden osuus kehossa pienenee, ja suhteellinen rasvaprosentti kasvaa. Munuaisten toiminta heikentyy ja maksan pilkkomiskyky vähenee. Jopa vähäinen määrä alkoholia voi aiheuttaa lääkkeen kanssa ikäviä seurauksia, esimerkiksi osa uni- ja kipulääkkeistä ei sovi lainkaan yhteen alkoholin kanssa. Alkoholin kanssa käytettynä ne voivat aiheuttaa muun muassa uneliaisuutta, huimausta ja hengitysvaikeuksia.

”Jos joulun ruokajuomien käyttö epäilyttää lääkityksen takia, kannattaa kysyä rohkeasti – asian voi aina tarkastaa lääkäriltä tai apteekista. Myös pakkausselosteista löytyvät tarpeelliset varoitukset – nämä vain ovat joskus kovin pienellä painettuja ikääntyneempiä ihmisiä ajatellen. Jouluvierailu on hyvä tilaisuus auttaa ikääntynyttä sukulaista tarkistamaan omien lääkkeiden ja alkoholin yhteensopivuus esimerkiksi juuri lukemalla lääkepurkkien pienet printit. Läheisten on myös hyvä tietää, mistä omat lääkkeet ja lääketiedot löytyvät. Oman lääkelistan saa esimerkiksi kanta.fi -palvelusta, lääkäriltä, hoitajalta tai apteekin henkilökunnalta”, jatkaa Hytti.

Ota käyttöön yli 55-vuotiaille tarkoitettu tietopaketti yleisimmistä lääkkeistä, jotka eivät sovi käytettäväksi alkoholin kanssa.

Sähköineen lukemiseen: Tiesitkö tämän lääkkeistä ja alkoholista? (pdf)

Tulostukseen:  Tiesitkö tämän lääkkeistä ja alkoholista? (pdf)