Kokeile Tipatonta – yli 20 % suomalaisista onnistui 2013

Kokeile Tipatonta – yli 20 % suomalaisista onnistui 2013

Tipaton tammikuu on ilmiönä yllättävän suosittu. Suomalaisista alkoholia käyttävistä aikuisista 22 prosenttia vietti Tipatonta vuonna 2013. EHYT ry:n teettämän kyselyn mukaan myös ajatukseen Tipattomasta suhtaudutaan myönteisesti.

-EHYT ry ja Tipattoman yhteistyökumppanit kannustavat kaikkia suomalaisia kokeilemaan Tipatonta. Ajatuksen voisi pistää hautumaan jo nyt keskellä juhlakautta – tammikuuhun on enää lyhyt tovi. Terveysnäkökulmien lisäksi hyvä kannustin on alkoholista säästynyt raha, muistuttaa EHYT ry:n koordinaatioyksikön päällikkö Leena Sipinen.

– Harva tulee laskeneeksi kuinka paljon rahaa tavan vuoksi otettuun alkoholiin kuluu kuukaudessa tai vuodessa. Eurojen lisäksi tipattomalle ryhtyminen säästää myös maksaa, aikaa, kaloreita, ihmissuhteita ja miksei vaivaakin, Sipinen jatkaa.

Tipattoman kotisivuilta www.tipaton.fi löytyy laskuri alkoholinkulutuksen kustannusten laskemiseen.

– Juhlakauden jälkeen Tipaton tammikuu nähdään myös osana laajempaa elämäntaparemonttia. Se on toimiva tapa arvioida, millaista oma alkoholin käyttö on ja miten se vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Kuukauden tauko alkoholin käytöstä kohentaa mielialaa, parantaa unen laatua, lisää vastustuskykyä, laskee verenpainetta ja parantaa työssä jaksamista. Monelle Tipaton tammikuu toimii innoituksena pitkäaikaisempaan kulutuksen vähentämiseen.

Vaikka Tipattoman tammikuun viettoon ovat vuosien varrella kannustaneet monet eri yhteiskunnalliset tahot, on ilmiössä kuitenkin pohjimmiltaan kyse itse kunkin omasta päätöksestä viettää tietty aika ilman alkoholia.

Vuodesta 2004 lähtien joukko sosiaali- ja terveysalan toimijoita on edistänyt viestinnällä Tipattoman tammikuun tunnettuutta ja näkyvyyttä. Vuodesta 2012 alkaen toimintaa on koordinoinut Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.

EHYT ry auttaa mielellään mediaa käsittelemään Tipatonta niin terveysvaikutusten, työssä jaksamisen ja työpaikkojen päihdehaasteiden, Tipattomaan liittyvien harhaluulojen ja hyötyjen kautta.

Lisätietoja: www.tipaton.fi , www.facebook.com/tipaton

”Älä turhaan ota tavan vuoksi. Ota ennemmin tipaton tavaksi – se on selvää säästöä”.