Keräämme jälleen lapasia asunnottomille – Asunnottomien yötä vietetään 17.10.

Auta asunnotonta - lahjoita lapaset -kampanja kerää lapasia asunnottomille.

Keräys järjestetään nyt kolmannen kerran. Ensimmäisenä vuonna lahjoituksia saapui noin 3 000 ja viime vuoden keräys tuotti yhteensä jo 20 000 lapas- ja villasukkaparia sekä runsaasti myös muita villa-asusteita. Asunnottomien yön tapahtumissa jakamatta jääneet lahjoitukset jaettiin joulun alla asunnottomien asumisyksiköihin, palvelukeskuksiin ja asuntoloihin.

Vaikka asunnottomuus on tasaiseen tahtiin vähentynyt, tarvetta lahjoituksille on edelleen. Vuoden 2018 lopussa asunnottomia oli ARAn selvityksen mukaan 5 500.

”Asunnottomien joukkoon mahtuu kaikenikäisiä, niin yksinäisiä kulkijoita kuin kokonaisia perheitäkin. Yleisimmin asunnottomuuteen johtaa maksamattomat vuokrat tai parisuhteen kariutuminen. Taustalla on usein myös monia muitakin tekijöitä, kuten päihteiden käyttöä tai merkintöjä luottotiedoissa”, kertoo kampanjan vetäjä, EHYTin kampanjakoordinaattori Marjo Rinne.

Valtakunnallisessa keräyskampanjassa on yksityishenkilöiden lisäksi mukana muun muassa järjestöjä, yrityksiä ja kaupunkien henkilöstöä. Lahjoituksia voi viedä 67:ään keräyspisteeseen 38:lla  eri paikkakunnalla ympäri Suomen. Keräyspisteitä tulee lisää kampanjan nettisivulle koko keräyksen ajan.

Lahjoituksen mukaan voi halutessaan liittää pienen, lämmittävän viestin. ”Lahjoitukset lämmittävät saajan käsiä ja jalkoja, mutta myös sydäntä. On ollut kerrassaan upeata huomata, miten suurella sydämellä yksityishenkilöt, järjestöt, yritykset ja muunlaiset toimijat ovat lähteneet keräykseen mukaan. Se lämpö välittyy lahjoitusten saajille”, Rinne iloitsee.

Keräys Facebookissa

Kuvia (vapaasti ladattavissa) sekä päivittyvä keräyspistelista

Lisätietoja kampanjasta: kampanjakoordinaattori Marjo Rinne, marjo.rinne@ehyt.fi, 050 3015210

Asunnottomien yö järjestetään vuosittain 17. lokakuuta YK:n kansainvälisenä päivänä köyhyyden poistamiseksi. Asunnottomien yö on yksi suurimmista sosiaali- ja terveysalan vuosittaisista mielenilmauksista. Tapahtumissa muistutetaan päättäjiä ja muita ihmisiä asunnottomuuden syrjäyttävästä vaikutuksesta ja tarjotaan asunnottomille muun muassa matalan kynnyksen palveluita.