Juodaanko Porin Jazzeilla makua vai määrää?

Suomi areena- ilmapalloja.

Suomalaisesta alkoholikulttuurista väitöskirjansa tehnyt Maunu kuvaa suomalaisen juhlakulttuurin muuttuneen 1960-luvulta alkaen. Suomalaisiin perinteisesti yhdistetty humalajuominen on saanut rinnalleen arkijuomisen trendin, mikä näkyy tissutteluna ja alkoholista nauttimisena myös työviikon aikana. Maunun mukaan ilmiö näkyy myös jazzien kaltaisessa tapahtumassa:

– Suomessa humalajuomisella on edelleen vahva asema. Humalahakuisuuteen yhdistyvät mielikuvat nollauksesta ja arjesta irtautumisesta ovat edelleen leimallinen osa juomakulttuurissa. Porin Jazzeilla nähtävään nautiskeluun ja laadukkaan juoman makua korostavaan juomatapaan herätään hiljalleen. Alkoholia nautitaan erityisessä tilanteessa ja juominen on vain osa nautintoa syventävä elementti, ei juhlahetken pääroolissa, kuvaa Maunu ja jatkaa:

– Suomalaisen juomakulttuurin muutoksesta nähdään pieniä viitteitä. Yhä useampi korostaa juomavalinnoissaan määrän sijasta laatua. Olisi kuitenkin epärehellistä väittää muutoksen koskevan koko jo väestöä. Näin ei ole, vaan humalajuomisen kulttuuri elää vahvana kohtuullisuutta korostavien juomatapojen rinnalla.

Antti Maunu puhuu keskiviikkona 15.7. 15.30-15.45 aiheesta ”Miksi Porin Jazzeilla juodaan alkoholia?” Suomi Areenan Torilavalla.

Lisätiedot:
Antti Maunu
Erikoissuunnittelija, EHYT ry
p. 050 375 3780

Biletohtori Antti Maunu on alkoholitutkija, sosiologi ja EHYT ry:n erityissuunnittelija. Hän on tehnyt väitöskirjansa nuorten aikuisten biletyksestä sosiaalisena rituaalina ja julkaissut kymmeniä tieteellisiä ja yleistajuisia tekstejä suomalaisesta juomiskulttuurista ja juomatavoista. Nyt hänellä on tekeillä kirja humalan kulttuurisesta paikasta Suomessa 1500-luvulta 2010-luvulle. EHYT ry:ssä Maunu kehittää tutkimustensa pohjalta ehkäisevää päihdetyötä entistäkin paremmaksi ja vaikuttavammaksi.