Järjestöt tukevat Huovista alkoholilain kokonaisuudistuksessa

Keskustelu keskioluen siirtämisestä Alkoon on jälleen noussut uutisotsikoihin peruspalveluministeri Susanna Huovisen kommenttien myötä. Huovinen pohtisi alkoholin hinnan nostamista ja saatavuuden rajoittamista esimerkiksi siirtämällä keskioluen myynnin Alkoon. Huovisella on ehkäisevän päihdetyön toimijoiden tuki. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry ja 20 muuta kansalaisjärjestöä tuottivat sosiaali- ja terveysministeriölle tammikuussa yhteiset tavoitteet alkoholilain kokonaisuudistukselle. Tavoitteissaan järjestöt laskisivat ruokakaupassa myytävien alkoholijuomien alkoholipitoisuuden enimmäisrajaa nykyisestä 4,7 prosentista 3,5 prosenttiin.

Panimoteollisuus usein kyseenalaistaa oluen terveyshaitat, viimeisimpänä Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa (HS 23.7). Yli 45 prosenttia juodusta alkoholista Suomessa on kuitenkin olutta ja siksi sen aiheuttamat terveyshaitat ovat mittavat.

Toisin kuin Ussa väittää myös asiantuntijatieto tukee keskioluen siirtämistä Alkoon. THL ja Valtion taloudellinen tutkimuskeskus ovat arvioineet (2011), että toimenpiteen seurauksena alkoholinkulutus Suomessa laskisi noin 9 prosenttia ja alkoholin aiheuttamat kuolemat vähentyisivät noin 350:lla vuodessa.

Suomalaisille pienpanimoille ja päivittäistavarakaupalle keskioluen siirtyminen Alkoon ei ole kuolinisku vaan mahdollisuus. Pienpanimot voivat tuoda markkinoille laadukkaita, suomalaisia kakkosoluita kansainvälisten tuotemerkkien tilalle. Alkoholipitoisuudella taas ei ole ihmisille sellaista merkitystä, että ruokakaupassa myytävä olut jäisi hyllyyn ja juomat haettaisiin Alkosta.

Muina toimenpiteinä järjestöt toivovat pohdittavaksi muun muassa alkoholiverotuottojen ohjaamista päihdehaittojen ehkäisyyn ja hoitoon sekä kunnille mahdollisuutta rajoittaa alkoholin nauttimista esimerkiksi leikkipuistoissa.

Järjestöt pitävät tärkeänä, että kokonaisuudistuksella vahvistetaan toimia, jotka tähtäävät alkoholin kokonaiskulutuksen vähentämiseen sekä lasten ja nuorten suojelemiseen alkoholihaitoilta. Tuoreen selvityksen mukaan tämä on myös suomalaisten näkemys alkoholilainsäädännön uudistamisen lähtökohdista. Alkoholipolitiikka ei ole elinkeinopolitiikkaa vaan terveys- ja hyvinvointipolitiikkaa.

Järjestöjen yhteisen tavoitemuistion ovat allekirjoittaneet seuraavat järjestöt tai tahot:

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, A-Kiltojen Liitto ry, A-klinikkasäätiö, Elämäni Sankari ry, Ensi- ja turvakotien liitto, Irti Huumeista ry, Kalliolan setlementti, Kirkkopalvelut, Koulutus Elämään -säätiö, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry, Music Against Drugs ry, Myllyhoitoyhdistys ry, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik rf, Raittiuden Ystävät ry, Sininauhaliitto, Sovatek-säätiö, Suomen Ash ry, Suomen Punainen Risti, Suomen Valkonauhaliitto ry, Suomen Vanhempainliitto ry, Syöpäjärjestöt

Lisätietoja: Ehkäisevän päihdetyön verkosto, johtaja Kristiina Hannula, puh. 040 701 5207, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry