EHYT Teema Alkoholilaki – faktoja ja näkökulmia alkoholipoliittiseen keskusteluun

Vuosi 2014 on alkoholilain kokonaisuudistuksen vuosi. Tiivistimme julkisen alkoholipoliittisen keskustelun tueksi kahdeksan sivua tietoa EHYT Teema Alkoholilakiin. Lehti käsittelee muun muassa alkoholihaittoja sekä valistuksen ja sääntelyn yhteistyön merkitystä. On tärkeää, että valmisteilla olevassa alkoholilain uudistuksessa kyetään löytämään keinoja vähentää alkoholin kokonaiskulutusta ja edistää haitattomampaa päihdekulttuuria. Hyvinvoivan ja elinvoimaisen Suomen rakentaminen edellyttää vastuullista alkoholipolitiikkaa.

EHYT Teema Alkoholilaki tarjoaa faktoja ja näkökulmia keskusteluun. Esimerkiksi sivun viisi kaaviot avaavat muun muassa alkoholiveron vaikutuksia kulutukseen. Veron nostaminen on vuosikymmenten saatossa laskenut kulutusta ja päihdekuolemia, veron alentaminen puolestaan lisännyt kulutusta ja päihdekuolemia. Markku Soikkelin sivulla neljä kuvaama valistus on puolestaan äärettömän tärkeä osa hyvinvoinnin rakentamista. EHYT ry tekee sitä itse kohtaamalla kouluissa noin 70 000 nuorta vuosittain ja keräämällä heiltä oleellista tietoa asenteista ja kulutustottumuksista. Valistus ei kuitenkaan yksin riitä – myös normit ja säännöt rakentavat yhteiskunnallista keskustelua – ja näin kulttuurista muutosta.

Voit ladata lehden PDF-version. Lehteä voi lukea myös EHYT ry:n Issuu-profiilissa.