EHYT ry:n Mobiiliavun uudistuneet nettisivut palvelevat avun tarvitsijoita ja tarjoajia yhä paremmin

EHYT ry:n Mobiiliapu tunnetaan mobiiliauttamisen edelläkävijänä, mutta nyt palvelut ovat entistä paremmin saatavilla kootusti myös Mobiiliapu-verkkosivulla, www.mobiiliapu.fi.

Uusi, vuorovaikutteisempi sivusto yhdistää edelliset sivustot yhdeksi. Mobiiliapu.fi tarjoaa tukea apua tarvitseville ja yhteistyömahdollisuuksia apua tarjoaville toimijoille.

Apua tarvitseville eli vaativissa elämäntilanteissa oleville ja heidän läheisilleen Mobiiliapu-palvelut tarjoavat tukea maksuttomasti ja anonyymisti. Palvelut madaltavat kynnystä hakea apua muiltakin tahoilta. Mobiiliavun sähköiset palvelut sisältävät hakusanapalvelun, kysy-vastaa-palvelun sekä Vertaistuki-palvelun.

Kirjautumalla sisään pääsee käyttämään palveluita, voi muokata tietojaan ja tarkastella esimerkiksi aiemmin esittämiään kysymyksiä.

Hakusanapalveluista saa tietoa liittyen päihteisiin, terveysneuvontaan ja kansalaisten oikeusturvaan. Hakusanapalvelut koostuvat Mobiilivinkin® sekä Rikumobiilin hakusanoista. Kysy-vastaa on maksuton ja anonyymi palvelu, jossa voi kysyä eri sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta mieltä askarruttavista asioista muun muassa liittyen omaan tai läheisen päihteiden käyttöön, seksuaaliterveyteen, turvallisempaan seksityöhön, oikeusturvaan ja asunnottomuuteen. Palvelu vaatii rekisteröitymisen. Vertaistuki-palvelussa voi liittyä vertaistukiryhmiin sekä lähettää ja vastaanottaa ryhmä- ja yksityisviestejä. Palvelussa ei ole avoimia ryhmiä ja liittyminen ryhmään tapahtuu aina työntekijän opastuksella.

Näiden palvelujen viestiliikennemäärä on jopa 17 000 kuukaudessa ja kasvaa koko ajan.

Ammattilaisille, järjestöille ja kunnille uusi Mobiiliapu-sivusto tarjoaa maksuttoman Mobiilivinkin lisäksi teknistä osaamista ja sisällöntuotantoa. Mobiiliapua tarjoavat jo useat järjestöt ja päihdepalvelutoimijat. Mobiiliapu sopii mainiosti esimerkiksi A-klinikoille, terveyskeskuksille sekä sosiaali- ja terveysneuvontapisteille. Tavoitteena on saada palvelu kattamaan tasa-arvoisesti koko Suomi. Mobiiliapu-sivulta löytää tarkempaa tietoa tarjolla olevista palveluista, liittymisestä sekä listauksen jo mukana olevista kunnista ja järjestöistä.

Käy tutustumassa osoitteessa http://www.mobiiliapu.fi/. Uudella sivulla on muun muassa Ajankohtaista-osio, jossa voi kokeilla Mobiiliavun kyselyä ja osallistua kilpailuun. Sivulle on koottu myös Mobiiliapu-palveluiden käyttäjien ja tarjoajien kokemuksia.

Lisätietoa: Iina Järvi, hankepäällikkö p. 050 599 6555
iina.jarvi@ehyt.fi