EHYT ry:n kysely: Lapset eivät halua vanhemmilta juhannuskaljoja

Moni aikuinen pohtii tänäkin juhannuksena turhaan, pitäisikö nuorten juhannusiltaan antaa mukaan pieni määrä olutta tai siideriä. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tuoreen kyselyn mukaan nuoret eivät itsekään hyväksy sitä, että vanhemmat ostavat alaikäisille alkoholia.

Vain noin joka kymmenes (12 %) alle 18-vuotias hyväksyy sen, että vanhemmat ostavat muutaman pullon siideriä tai olutta yläasteikäiselle nuorelleen. Vieläkin harvempi (6 %) hyväksyy vanhempien viiniostokset lapsilleen.

Täysi-ikää lähestyville nuorille ostaminen jakaa hiukan enemmän mielipiteitä. Noin puolet nuorista hyväksyy parin olutpullon ostamisen 16-17-vuotiaalle, puolet ei hyväksy. Yli 18-vuotiaat nuoret ovat tässä tiukemmalla kannalla kuin nuoremmat.

Aikuisten oletukset lasten toiveista eivät perustu lasten omiin todellisiin toivomuksiin. Sama viesti tulee EHYT ry:n ympäri Suomen kouluja pitämissä ehkäisevän päihdetyön HUBU-keskusteluissa; lasten mielestä aikuisten ei tulisi ostaa tai antaa heille alkoholia.

Vanhemmat kokevat usein päihdekasvatuksen vaikeaksi. Keväällä keskusteltiin julkisuudessakin paljon siitä, millä tavoin vanhempien pitäisi opastaa nuoriaan alkoholiasioissa.

– Päihdekasvatuksen tueksi on 2000-luvulla onneksi merkittävästi enemmän tietoa kuin parikymmentä vuotta sitten, toteaa EHYT ry:n Internet- ja mobiilityön yksikön päällikkö Ilmo Jokinen. – Nykyään tiedetään, että varhain aloitetut päihdekokeilut lisäävät selkeästi aikuisiän päihdeongelmien todennäköisyyttä. Vanhempien on myös hyvä tiedostaa, että nykyään on nuorten mielestä ihan ok mennä bileisiin selvänä, toisin kuin ehkä vanhempien omassa nuoruudessa.

-Vaikka lapsi pyytäisi olutta tai siideriä, hän saattaa oikeasti ajatella, että aikuisen tulisi kieltäytyä, Jokinen avaa kyselyn tuloksia.

Alkoholia juovista alaikäisistä noin puolet (45 %) sanoo kyselyssä ostavansa alkoholin yleensä itse. Neljännes (25 %) saa juomansa kavereiden kautta ja joka kuudennelle (16 %) alkoholia hakee yleensä joku muu tuttu. Seitsemän prosenttia alkoholia käyttävistä alaikäisistä saa juomat yleensä vanhemmiltaan.

Vanhemmat joskus ajattelevat, että kun ostaa lapselleen bilejuomat, tietää ainakin mitä lapsi juo. Tosiasiassa vanhempien ostamat juomat tulevat vain päälle siihen alkoholimäärään, jota nuorelle eri kautta on tarjolla.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toteutti 3.-14.6.2013 verkkokyselyn IRC Galleriassa, Facebookissa, Hevostalli.netissä ja Demi.fissä. Kyselyyn vastasi 1795 nuorta, joista 60 prosenttia oli alle 18-vuotiaita.

Lisätietoja: Ilmo Jokinen, Internet- ja mobiilityön yksikön päällikkö, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, puh: 050 407 7188