EHYT ry rohkaisee ravintola-alaa ottamaan itse vastuuta ravintolakulttuurin muutoksesta

Ravintolat viettävät lauantain ja sunnuntain välisenä yönä hiljaisen minuutin, jolla haluavat viestittää huoltaan alkoholialan ja artistien työpaikoista. Järjestäjät puhuvat suomalaisesta holhouspolitiikasta.

– Ravintolat ovat vuosien saatossa menettäneet markkinaosuuttaan alkoholinmyynnistä erityisesti ruokakaupoille, EHYT ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi muistuttaa. – Viinaralli mainitaan hyvinkin usein muutoksen taustatekijänä, mutta tosiasiassa suomalaisten suosikkijuoma on suomalaisesta ruokakaupasta ostettu keskiolut.

– Muutos ei ole seurausta esimerkiksi alkoholiveron kiristyksistä vaan siitä, että alkoholin saatavuus on olennaisesti lisääntynyt kioski- ja huoltoasemamyynnin sekä kauppojen aukioloaikojen vapautumisen myötä, Aalto-Matturi summaa. -Ravintoloiden markkinaosuuden menetys ei siis johdu holhoavasta alkoholipolitiikasta vaan päinvastoin alkoholiin liittyvien rajoitusten purkamisesta.

Anniskeluaikojen vapauttaminen ja ravintolat itse ovat edesauttaneet muutosta. Vielä 1980-luvulla oli 35 ravintolaa, joilla oli poikkeuslupa anniskella alkoholijuomia kello kahden jälkeen yöllä. Nykyään yli tuhannella ravintolalla on jatkoaikalupa puoli kolmeen tai puoli neljään. Sitä mukaan kun anniskeluaikoja on väljennetty, on ravintolakulttuuri myöhentynyt.  Nykyään jatkoaikatunnit ovat alalle niin tärkeitä siksi, että ravintoloihin tullaan vasta puoliltaöin.

Myös artistit ovat mukana hiljaisessa minuutissa. On vaikeaa nähdä, että artistien kannalta olisi erityisen toivottavaa, että ravintolakeikat ajoittuvat pikkutunneille sen sijaan, että keikka alkaisi hyvissä ajoin ennen puolta yötä.

-Ravintolakulttuurin muuttaminen ja markkinaosuuden valtaaminen takaisin päivittäistavarakaupalta vaativat nyt ravintoloilta yhteistä tahtotilaa ja yhteistyötä, Aalto-Matturi rohkaisee. – Ravintoloissa käyvät on kyllä mahdollista totuttaa takaisin siihen, että konsertti alkaakin jo klo 22 tai 23 eikä vasta yön tunteina. Tämä laajentaisi myös asiakaspohjaa niihin työssäkäyviin, joiden ei ole mahdollista viettää aikaa ravintolassa pikkutunneilla.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, puh. 0400 508 234