EHYT ry : Lenkkari- ja paitaralli virtaa Virosta Suomeen viinarallia kovemmin

Urheiluvälineet, vaatteet ja vapaa-ajantuotteet ovat Viroon suuntautuvien ostosmatkojen tärkeimpiä ostoskohteita. Tämä selviää Kaupan liiton teettämästä laajasta haastattelututkimuksesta.

– Euromääräisesti urheiluvälineet, vaatetus ja omat vapaa-ajantuotteet nousevat alkoholituonnin ohitse. Näiden lukujen valossa pitäisi pohtia, onko viinarallista vouhkaaminen saanut jo liian suuret mittasuhteet kun lenkkari- ja paitaralli näyttää käyvän tätä suuremmalla volyymilla, toteaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

EHYT kantaa huolta matkustajatuonnin kasvusta, mutta samalla näkee, että alkoholin matkustajatuontia käytetään perusteettomasti argumenttina kansallista alkoholipolitiikkaa vastaan. EHYT toivoo, että matkustajatuonnista käytäisiin Suomessa monipuolisempaa keskustelua, jossa säilytetään suhteellisuudentaju. Tuoreet uutiset Tanskasta kertovat, että kun matkustajatuontia on haluttu vähentää veronalennuksin, on oluen kulutus samalla lisääntynyt ja verotulot vähentyneet. Alkoholin matkustajatuontiin on puututtava matkustajatuontina, ei lisäämällä alkoholin kysyntää Suomessa.

Lisätietoja:

Sari Aalto-Matturi