EHYT ry kannustaa vanhempia keskustelemaan alkoholista: Vaikeat asiat eivät poistu hyssyttelemällä

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry muistuttaa vanhempia tarpeesta puhua alkoholista lasten ja nuorten kanssa. Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen THL:n julkaiseman kouluterveyskyselyn mukaan 14 prosenttia 8.-9. luokkalaisista nuorista kertoo vanhempien hankkineen heidän nauttimansa alkoholijuomat.

– Vanhemmalla on vastuu lapsen ja nuoren alkoholinkäytöstä. Tämä vastuu pitää sisällään myös velvollisuuden käydä keskustelua lapsen suhteesta alkoholiin ja tiedostaa mahdollisuus, että lapsi saattaa käyttää alkoholia, EHYT ry:n koulutyön yksikön päällikkö Tuomas Rouvila toteaa.

Alkaneen mopokauden myötä alkoholikeskustelun merkitys korostuu. EHYT ry pitää huolestuttavana, että yhä useampi nuori suhtautuu humalassa ajamiseen aiempaa kevyemmin. Järjestön tekemien HUBU-koulukyselyjen mukaan peräti 33 prosenttia 15-18 –vuotiaista on ollut humalaisen kyydissä tai ajanut itse humalassa.

– Joissain kouluissa jopa puolet ysiluokkalaista kertoo olleensa humalassa ajoneuvon ratissa tai päihtyneen kuskin kyydissä. Tieto on huolestuttava, sillä liikenteeseen liittyvät riskit moninkertaistuvat kun ajamiseen yhdistetään alkoholi. Alkoholinkäyttö ja ajaminen eivät yksinkertaisesti kuulu yhteen, ei edes lievän alkoholinkäytön osalta. Ennen koulujen päättäjäisiä on hyvä pohtia, miten kodin ulkopuolella juhlimassa olevan lapsen kotiinpaluu järjestetään jos on riski, että juhlimisen yhteydessä on käytetty alkoholia, Rouvila muistuttaa.

Tuomas Rouvila

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, koulutyön yksikön päällikkö