EHYT: Onko lapsilisien leikkaaminen vähemmän kipeä päätös kuin alkoholihaittoihin puuttuminen?

– Hallituksen säästöpäätöksissä on haettu kansalaisia laajasti talkoisiin Suomen talouden tasapainottamiseksi. Säästöjä hakiessaan hallitus ei kuitenkaan ole jostain syystä halunnut koskea talkooväen juomiin, ihmettelee Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

– Tupakkaveron korotuksen rinnalla olisi ollut perusteltua myös toteuttaa loput alkoholiveroon kaavaillusta korotuksesta. Alkoholi aiheuttaa suomalaiselle yhteiskunnalle noin 6-7 miljardin euron välilliset ja välittömät kustannukset joka vuosi, Aalto-Matturi muistuttaa. – Kun suunniteltu alkoholiveron korotus päätettiin viime vuonna puolittaa, luovuttiin samalla noin 60 miljoonan euron verotuotoista. Tämä summa olisi jo yksinään helpottanut merkittävästi painetta vaikkapa lapsilisien leikkaamiseen. Veronkorotuksen hyöty olisi kuitenkin heijastunut talouteen positiivisesti vähentyvinä päihdehaittakustannuksina.

Veropäätöksiä on Suomessa vastustettu vetoamalla matkustajatuonnin kasvuun.  Veronkorotus saattaa jonkin verran lisätä alkoholin tuontia Virosta, mutta paljon enemmän se aina vähentää alkoholin kokonaiskulutusta ja sitä kautta päihdehaittoja.

Olisikin tärkeää, että talouden tasapainoa haettaisiin myös alkoholihaittakustannuksista.  Tavoitteeksi tulisi asettaa alkoholin kokonaiskulutuksen vähentäminen lähelle Ruotsin ja Norjan tasoa eli noin 8-litraan asukasta kohti. Tuolla tasolla kokonaiskulututuksemme oli viimeksi 1990-luvulla joten tavoitetta ei voida pitää mahdottomana.

– Toistaiseksi alkoholilain kokonaisuudistuksessa ehdotetut keinot ovat saaneet äänekästä vastustusta. Myyntiaikojen rajoittamista on vastustettu sekä kiireisten ihmisten vaikeudella ehtiä ostaa ajoissa saunaoluensa että kaupan alan kannattavuudella. Yksilön oikeudet ovat olleet vahvasti keskustelun keskiössä, Aalto-Matturi summaa. – Millainen asema alkoholilla ja alkoholialoilla on suomalaisessa yhteiskunnassa, jos vaalien lähestyessä hallitus uskaltaa ryhtyä leikkaamaan lapsilisiä, mutta ei puuttua alkoholihaittoihin ja niistä aiheutuviin miljardikustannuksiin?

Sari Aalto-Matturi, toiminnanjohtaja, EHYT ry, puh: 0400 508 234