Ehkäisevän päihdetyön viikko käynnistyy – järjestöt pohtivat mikä tekee ihmisen onnelliseksi

Perinteistä Ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietetään jälleen marraskuun viikolla 45 (5.-11.11.). Teemaviikkoa koordinoi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin kanssa. Viikon aikana päihdetyötä tekevät järjestöt korostavat yhdessä ehkäisevän työn merkitystä.

Tänä vuonna viikon teemana on Ala onnelliseksi.  YK:n selvityksen perusteella suomalaiset ovat toiseksi onnellisimpia ihmisiä koko maailmassa. Ehkäisevän päihdetyön viikon kampanja haastaa jokaista pohtimaan mistä koostuu oman arjen onnellisuus ja millaista on omannäköinen hyvä elämä. Kampanja kehottaa miettimään millaisia valintoja haluaa tehdä nyt ja huomenna, oman itsensä ja muiden hyväksi.

– Emme väitä, että elämä on yksinkertaista ja valinnat mustavalkoisia, mutta väitämme, että pienetkin teot omaksi ja muiden hyväksi ovat merkittäviä, painottaa Punaisen Ristin Kati Laitila. – Päihteiden avulla joku voi ajatella saavuttavansa onnen hetkiä, mutta pitkällä aikavälillä onnellisuus koostunee muista asioista, miettii EHYT ry:n koordinaatiopäällikkö Leena Sipinen.

Ehkäisevän päihdetyön viikon menossa on mukana Juoppohullun päiväkirja. Joulukuussa ensi-iltansa saavan elokuvan ja teemaviikon sloganin ”Ala onnelliseksi” isä, kirjailija Juha Vuorinen kertoo, että päätös alkaa onnelliseksi muutti hänen elämänsä. – Siitä aukesi sarja tekoja, joista seurasi asioita, joiden tekemiseen tai tekemättä jättämiseen en ollut enää itse uskonut. Vuorinen jatkaa, että päätös oli uskomattoman yksinkertainen ja pieni teko, eikä hän tahdo vieläkään uskoa, miten helppoa kurssin kääntäminen lopulta oli.

Lähiyhteisöllä ja laajemmin yhteiskunnalla on vaikutus jäsentensä hyvinvointiin ja siten myös onnellisuuteen. Keskeinen ohjauskeino hyvinvoinnin edistämisessä on lainsäädäntö. Alkoholiohjelmassa valtiovalta, kunnat ja järjestöt sitoutuvat yhteistyöhön alkoholihaittojen vähentämiseksi ja edistämään vastuullista päihdepolitiikkaa. Päihdepolitiikan ydinarvo on jokaisen kansalaisen oikeus terveyteen ja turvalliseen ympäristöön. Ehkäisevän päihdetyön viikolla, keskiviikkona 7.11., allekirjoitetaan Alkoholiohjelman valtakunnallisten järjestöjen kumppanuussopimukset sosiaali- ja terveysministeriössä.

Onnellisuus voi olla aktiivinen elämänasenne tai ohimenevä, mutta päätöksen kautta syntynyt hetki. Onnellisuuden voi tiedostaa vahvasti. Se voi olla myös elämää keventävä taustaääni. Onnellisuus on vapautta olla yhtä aikaa älykäs ja älytön. Mutta voiko onnelliseksi alkaa? Me uskomme, että voi. Entä sinä? Ala onnelliseksi.

Teija Strand
Asiantuntija