Ehkäisevä Päihdetyö EHYT ry ei luokittele sosiaalista mediaa päihteeksi

Ehkäisevä Päihdetyö EHYT ry ei luokittele sosiaalista mediaa päihteeksi

YleX uutisoi (24.3.), että Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on luokitellut sosiaalisen median päihteeksi. EHYT ry ei ole tehnyt tällaista luokittelua. Juttu pohjautui Ylen verkkouutisissa samana päivänä ilmestyneeseen juttuun, jossa lähteenä oli ehkäisevän päihdetyön koordinaattori Minna Keveri Kotkan terveydenedistämisyksiköstä. Keveri kuvasi sosiaalisen median täyttävän päihteen kriteerit, koska se aiheuttaa riippuvuutta ja vieroitusoireita. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:tä ei jutussa käsitelty eikä sen asiantuntijoita oltu sitä varten haastateltu. Väärinymmärrys johtunee siitä, että järjestö kantaa ehkäisevän päihdetyön termiä nimessään. Ehkäisevä päihdetyö on laaja toimintakenttä, jossa myös kunnat toimivat, kuten Ylen jutussa haastateltu Keveri Kotkan kaupungista.

Ehkäisevä Päihdetyö EHYT ry tekee työtään sosiaalisessa mediassa, sillä se on paikka, jossa nuoret muodostavat asenteitaan ja arvojaan. Verkon keskustelufoorumeilla vaikeitakin kysymyksiä voi käsitellä monipuolisesti ja anonyymisti toisten nuorten ja ammatti-ihmisten kanssa. Keskustelu esimerkiksi seksistä, päihteistä, murrosiästä, syömishäiriöistä, kotioloista ja muista nuoren elämään liittyvistä asioista on suojaava tekijä, jolla on selkeä merkitys päihdekäyttäytymisen ohjaamisessa.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Internet- ja mobiilityön yksikkö (IMY) on tehnyt ehkäisevää päihdetyötä sosiaalisessa mediassa yli 12 vuoden ajan. Alusta asti toiminnan tarkoituksena on ollut mennä sinne missä lapset ja nuoret jo muutoinkin ovat. EHYT ry tekee ehkäisevää päihdetyötä verkon tunnetuilla foorumeilla ja järjestön verkkopedagogit kohtaavat lähes kymmeniätuhansia nuoria vuosittain muun muassa Aapelissa, Demi.fissä, IRC-Galleriassa ja goSupermodel.fissä. EHYT ry:n verkkopedagogien mukaan nuorten on helpompi lähestyä ja sanoittaa ongelmansa esimerkiksi kasvokkaisen avun hakemista varten kirjoitettuaan ongelmasta ensin verkossa.

– Sosiaalisessa  mediassa on paljon hyviä puolia, joihin vanhempien kannattaa  tutustua, rohkaisee EHYT ry:n Internet- ja mobiilityöstä vastaava Ilmo Jokinen. – Sosiaalinen media on samanlainen takapiha kuin muutkin lapsen vapaa-ajanviettotavat; vanhemman tulee olla perillä, mitä siellä tapahtuu ja myös osata palastella lapsen ajankäyttö monipuolista tekemistä tukevaan tekemiseen. Sosiaalisen median käyttö muun muassa tukee lapsen luku- ja kirjoitustaitoa. Internet on muuttanut kirjoittamisen luonnetta, merkitystä ja kirjoitustiheyttä. Digitaaliset välineet antavat runsaasti motivaatiota kirjoittamiseen erityisesti nuorille. Tiedon hankkiminen on verkossa nopeaa, monipuolista ja helppoa.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on julkaissut vanhempien tueksi sosiaalisen median huoneentaulun, jonka avulla on helppo ottaa puheeksi sosiaaliseen mediaan liittyvät kysymykset sosiaalisuudesta, kiusaamisesta, tietoturvasta ja oppimisesta. Tutustu EHYT ry:n verkossa tehtävään työhön täällä.

Jenni Tikkanen
tiedottaja