Avoin kirje alkoholimainonnan rajoituksia vastustaville

Avoin kirje alkoholimainonnan rajoituksia vastustaville

Panimoliitto, mainospaikkoja myyvä JCDecaux Finland sekä mainostoimisto BOB Helsinki tekevät aktiivista vaikuttamistyötä alkoholimainonnan rajoituksia vastaan. Vaikuttamistyössä strategiana on määrätietoinen tosiasioiden vääristely.

On vaikea ymmärtää, että alkoholista saatava tulo on näille toimijoille niin tärkeää, että ne ovat valmiita toimimaan näin räikeällä tavalla nuorten hyvinvointia vastaan. Vaikuttamistyössään nämä alkoholimainonnasta hyötyvät toimijat pyrkivät hämmentämään keskustelua kiistämällä tutkimustulokset ja muuttamaan mainonnan vaikutukset mielipidekysymykseksi. Samalla strategialla tupakkateollisuus aikanaan vastusti tupakkaan liittyviä rajoituksia.

Näyttävästi julkaisemassaan avoimessa kirjeessä JCDecaux ja BOB Helsinki jatkavat samalla linjalla. Kirjeessä väitetään, että vaatimukset mainonnan rajoittamisesta perustuvat tietämättömyyteen. Tämä ei pidä paikkaansa. Alkoholimainonta tutkitusti aikaistaa ja lisää nuorten alkoholinkäyttöä. Tieteellinen tutkimusnäyttö asiasta on vahva, kuten aineistoon perehtyneet suomalaistutkijat, ja varmasti myös JCDecaux ja BOB Helsinki, tietävät.

Kirjeessä nostetaan BOB Helsingin Panimoliitolle tuottama Kännissä olet ääliö -kampanja esimerkiksi oikeanlaisesta tavasta ehkäistä päihdehaittoja. Tosiasiassa puolueeton arviointiraportti ei päätynyt tällaiseen arvioon kampanjan tehokkuudesta. Panimoliitto, JCDecaux ja BOB Helsinki haluavat uskotella, että alkoholin käytöstä myönteisiä mielikuvia rakentava mainonta ei vaikuta nuorten juomiseen, mutta ryyppäämisestä varoittava valistuskampanja vaikuttaa. Ajatusrakennelma on järjetön.

JCDecaux ja BOB Helsinki ehdottavat kirjeessään Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:lle yhteistyötä. EHYT ry on valmis yhteistyöhön JCDecauxin ja BOB Helsingin kanssa kun nämä ottavat aidosti vastuuta nuorten hyvinvoinnista hyväksymällä alkoholin mielikuvamainonnan rajoitukset.

—————————-

Sari Aalto-Matturi