Alkoholiohjelmasta vastannut Tenkanen siirtyy EHYT ry:hyn

Alkoholiohjelmasta vastannut Tenkanen siirtyy EHYT ry:hyn

Tuomas Tenkanen, 46, on nimitetty Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n johtavaksi erityisasiantuntijaksi. Hän siirtyi tehtävään THL.n kehittämispäällikön paikalta, jossa hän muun muassa vastasi kansallisesta alkoholiohjelmasta.

– EHYT ry tuo työhöni uusia kanavia niin yhteiskunnalliselle tasolle kuin yksilöiden ja yhteisöjen parissa tehtävään vaikutusyöhön, Tenkanen kuvailee. – Sääntelyn lisäksi näen ehkäisevän päihdetyön eräänlaisten liemikuutioiden jakamisena koteihin ja yhteisöihin, joissa käydään padan äärellä keskustelua päivittäisistä päihdekulttuuria rakentavista päätöksistä. EHYT ry on toimintamalleillaan hyvin sisällä näillä foorumeilla.

– Tenkanen vahvistaa kolmesta järjestöstä syntynyttä ehkäisevän päihdetyön vaikuttajajärjestöä entisestään, EHYT ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi perustelee. – Hän tuo vahvan alkoholipoliittisen osaamisen järjestöömme ja tukee meitä ponnisteluissamme vastuullisen alkoholipolitiikan ajajana.

Alkoholi on työikäisten suomalaisten tavallisin kuolinsyy. Alkoholin suorat kustannukset Suomessa vuositasolla ovat noin miljardi euroa ja välilliset kustannukset useita miljardeja euroja lisää. Vanhempien liiallinen alkoholinkäyttö on suurimpia huostaanottosyitä.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Työ ulottuu lapsista ja nuorista työ- ja eläkeikäisiin. Alkoholiin, tupakkaan ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja sekä edistää päihteetöntä liikennettä. Järjestö aloitti toimintansa 2012, jolloin Elämäntapaliitto ry, Terveys-Hälsan ry ja Elämä On Parasta Huumetta ry yhdistyivät.

Tuomas Tenkanen, johtava erityisasiantuntija, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, puh: 045 670 1024, tuomas.tenkanen(at)ehyt.fi

Sari Aalto-Matturi, toiminnanjohtaja, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, puh: 0400 508 234, sari.aalto-matturi(at)ehyt.fi