Aggressiivinen nuuskamyynti hakee uusia kohderyhmiä

Nuuskan maahantuonti on lisääntynyt ja sitä myötä myös nuuskan käyttö. EHYT ry:n tänään Vaasassa pitämässä Nuuskaa taskussa? -seminaarissa avattiin Ruotsin rajan aggressiivisia markkinointitoimenpiteitä ja puhuttiin Suomen pahenevasta nuuskatilanteesta.

Nuuskan suosio on lisääntyneen maahantuonnin myötä kasvanut viime aikoina huolestuttavasti erityisesti nuorten poikien keskuudessa. Etenkin Pohjois-Suomessa nuuskan käyttö on kasvava trendi. Kouluterveyskyselyn mukaan Pohjanmaalla nuuskaa käytetään enemmän kuin koko maassa keskimäärin. Pohjanmaalla peruskoululaisista pojista nuuskaa käyttää silloin tällöin 19 % ja päivittäin 7 %. Lukiolaispojista 16 % käyttää silloin tällöin ja päivittäin 10 %. Erityisesti ammattiin opiskelevien poikien päivittäinen nuuskan käyttö näyttää lisääntyneen viime vuosina. Heistä silloin tällöin nuuskaa käyttää 21 % ja päivittäin 16 %.

-Tyttöjen nuuskan käyttö on toistaiseksi harvinaista. Markkinointia on kuitenkin kohdennettu nyt myös tytöille sekä naisille, kertoi Minttu Mäkelä EHYT ry:stä.

Nuoret saavat nuuskaa lähinnä Ruotsissa käyvien ystävien kautta. Pohjanmaalla nuuskan saatavuutta lisää laivayhteys Vaasasta Uumajaan. Uumajan satamaan on suunniteltu uutta nuuskamyymälää laivayhtiö Wasalinen toimesta. Nuuskaa haetaan Ruotsin puolelta myös autolla.

-Välitystoiminta ja nuuskan hakureissut Haaparantaan vaikuttavat olevan joillekin nuorille miehille vapaa-ajan muoto, josta saa myös rahaa, Mäkelä jatkaa.

Tulliylitarkastaja Seppo Mäkitalo oli samaa mieltä. -Tiedetään, että on yksityishenkilöiden, kaveri- ja työporukoiden ylläpitämää maahantuontia. Porukoiden välitysrooli vahvistui 2010 tienoilla. Silloin tapahtuneet rikokset ja niistä seuranneet rangaistukset hillitsivät liikeyritysten (kahvilat, huoltoasemat, grillit) kautta tapahtunutta välittämistä.

-Nuuskan käytön lainmukaisuuteen vaikutetaan tupakkalain pohjalta vuosittain tehtävällä valvontasuunnitelmalla. Käytännössä valvonta tarkoittaa mm. sitä, että haettuja nuuskan myyntioikeuksia ei sallita. Jonkun verran tulee tilanteita, joissa yrittäjät haluaisivat toimia purutupakan tai nuuskan tukkureina, kertoi Vaasan kaupungin terveysinsinööri Maarit Kantola.

-Ruotsissa tupakkateollisuus etsii nuorista uusia asiakkaita ja satsaa samalla valtavia summia kietoakseen tulevaisuuden asiakkaat pauloihinsa markkinoinnin avulla, kertoi tilaisuudessa puhunut ruotsalaisen Smart Ungdomin järjestösihteeri Sara Dinwiddie.

-Nuoret liittävät nuuskaan positiivisia mielikuvia, joita nuuskateollisuus luo ja ylläpitää. Nuuskan valmistajat käyttävät näitä ihmisten mielikuvia hyväkseen ja nuuskasta pyritään tietoisesti luomaan kuvaa tupakkaa terveellisempänä vaihtoehtona. Erityisesti urheilijoiden keskuudessa nuuskan käytön ajatellaan olevan sosiaalisesti hyväksytympää kuin tupakoinnin. Nuuskan ajatellaan virheellisesti myös olevan suorituskyvyn kannalta haitatonta, kertoi aluekoordinaattori Sinikka Korpela EHYT ry:stä.

Nuuska mielletään tupakointia vaarattomammaksi tuotteeksi, eivätkä nuoret usein ole tietoisia nuuskan käytön haitoista. Nuuskan käyttö on nuorten mielestä helpompaa ja huomaamattomampaa kuin tupakointi ja monissa paikoissa sosiaalisesti hyväksyttävämpää. Nuuskan sisältämä nikotiini aiheuttaa kuitenkin usein voimakkaan riippuvuuden, sillä nuuska sisältää nikotiinia jopa 20 kertaa enemmän kuin tupakka. Nuuskariippuvuus on yleensä myös vahvempi kuin tupakkariippuvuus siitäkin syystä, että nuuskaa pidetään suussa tunteja. Nuuskan käyttö voi johtaa myös tupakoimiseen ja sitä kautta altistumiseen myös tupakansavun sisältämille myrkyille.

Seminaari oli EHYT ry:n aluekoordinaattori Liisa Viitasen juhlaseminaari hänen siirtyessään eläkkeelle tulevan toukokuun aikana.

Tupakkalaki kieltää nuuskan myymisen ja välittämisen Suomessa. Nuuskaa ei saa lain mukaan tuoda myöskään lahjaksi. Laki kieltää myös tupakkatuotteiden maahantuonnin ja hallussapidon alle 18-vuotiailta. Tupakkalaki kieltää nuuskan käytön kouluissa ja oppilaitoksissa.

Liisa Viitanen

Aluekoordinaattori, EHYT ry, liisa.viitanen(at)ehyt.fi, p. 040 527 0842

Helena Hulkko

Viestintäpäällikkö, EHYT ry, helena.hulkko(at)ehyt.fi, p. 050 582 2211

Nuuskaa taskussa? -seminaarin materiaalit

EHYT ry:n asiantuntijan Minttu Tavian (o.s. Mäkelän) esitykset: Nuuska ja Nuoret, missä mennään? ja Mikä ratkaisuksi?

Smart Ungdomin järjestösihteeri Sara Dinwiddie esitys

Vaasan kaupungin terveysinsinööri Maarit Kantolan esitys

EHYT ry:n aluekoordinaattorin Sinikka Korpelan esitys: Tarjolla tänään! – Nuuska ja uudet tupakkatuotteet