18.5.2015 Prosenteilla on väliä alkoholilainuudistuksessa

Kristiina Hannula.

Keskustelussa on tuotu moneen kertaan esiin Virosta tuotava alkoholi. Matkustajatuonnin ongelmaa ei voi kiistää, mutta on epärehellistä väittää ongelman ratkeavan nostamalla alkoholin prosenttirajaa kaupoissa myytävissä juomissa.

Jos vahvempaa olutta saataisiin vähittäistavarakaupasta, kokonaiskulutus nousisi hinnanalennuksen mutta myös juomien väkevöitymisen myötä.

– Kaikki kuluttajat eivät hae oluesta makua esimerkiksi kotimaisten pienpanimoiden laatuoluiden kautta. Väestössä on monenlaista alkoholinkuluttajaa ja vahvempi olut vähittäistavarakaupoissa näkyisi väistämättä valtion menoissa, sanoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Kristiina Hannula.

Alkoholin kokonaiskulutus Suomessa on viime vuosina laskenut tasaisesti. Nyt alkoholilainsäädännön uudistuksessa tulee huolehtia siitä, että positiivinen suunta jatkuu.

– Uutta alkoholilainsäädäntöä johtaa perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula. Hänen pohjaesityksensä on hyvä ja se sisältää elementit jolla tehdään kestävää alkoholipolitiikkaa. Tulevaan lakiin ei kannata tehdä heikennyksiä vaan sitä tulee tarkastella sekä hyvinvoinnin että talouden näkökulmasta, jatkaa Hannula.

KORJAUS: Aiemmassa tiedotteessa maininta vahvojen oluiden 25 prosentin hinnan alennus ruokakaupoissa perustuu Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holmin arvioihin ja luku on arvioitu yläkanttiin.

Lisätiedot:

Kristiina Hannula