Spelkunskap -lektioner och föräldrakvällar för lågstadieskolor

Spelkunskap-lektionen är en metod för spelfostran anpassad till årskurs 1-6. Under lektionen behandlas bl. a vilka följder spelande kan ha, att identifiera för- och nackdelar och hur man skapar balans mellan spelande och resten av livet. Föräldrakvällarna i Spelkunskap ger fostraren kunskap och färdigheter att hantera digitalt spelande inom familjen.

Spelenhet.
Bild: Jukka Rapo/ Ehyt rf

Roligt att också ha spelande som något positivt. Spelande uppfattas ofta som något negativt.

Feedback av förälder år 2020

För vem?

För elever i åk 1.-6. samt deras föräldrar och personalträff för skolans personal. Lektioner erbjuds på svenska och finska.

Vad?

Spelkunskap-lektionerna är diskuterande 45 minuters lektioner som förstärker elevernas kunskap och färdigheter kring digitalt spelande. Under lektionerna behandlas för- och nackdelar med att spela digitala spel och olika sätt att hantera spelandet i vardagen. Under lektionerna för elever i åk 5 och 6 behandlas även trygga sätt att använda sociala medier.

På föräldramötet diskuteras hur viktigt föräldrarnas insats i spelfostran är, samt vilken roll digitalt spelande har i barns och ungdomars liv. Föräldrakvällarna kompletterar lektionsverksamheten genom att erbjuda föräldrarna information om spelande och stötta familjens interna spelfostran.

Varför?

Digitalt spelande är en viktig del av hemmets och skolans mediafostran. Både eleverna och vuxna får ökad kunskap om spel och en djupare förståelse för spelandets roll i vardagen. Spelkunskap stöder en konstruktiv diskussion mellan barnet, föräldrarna och skolan. Detta främjar skapandet av en uppmuntrande och trygg spelkultur och förebygger spelrelaterade problem. 

Spelkunskap-lektionerna

Spelkunskap-lektionerna (45 min.) bygger på diskussion om digitalt spelande. Målet är att öka elevernas förmåga att reflektera kring sitt eget spelande men även förstå spel som ett större fenomen. Under lektionerna använder vi frågesport och påståenden för att väcka diskussion. Lektionerna ökar elevernas kunskaper och färdigheter om spelandets för- och nackdelar och ger möjlighet till diskussioner om åldersgränser, att identifiera risker med spelandet och balansen mellan spelandet och resten av livet. Under lektionen diskutera vi även publicering på sociala medier, skydd av personuppgifter samt ansvar och frihet gällande telefonandvändning och sociala medier.

Föräldrakvällar

Spelkunskap-föräldrakväll (90 min.) baserar sig på en informativ inledning och gemensam diskussion om digitalt spelande. Föräldrakvällen strävar till att öka föräldrarnas medvetenhet om spelvärlden och ge en djupare förståelse för barns och ungas spelande. Under kvällen diskuterar vi spelrelaterade fenomen och hur spel kan påverka barn. Kvällen uppmuntrar till en aktiv spelfostran hemma och ger föräldrarna verktyg att hantera barnens spelande. Vi rekommenderar att föräldrakvällen hålls i samband med Spelkunskap-lektionerna. Vi önskar att skolan i injudan till föräldrarna beskriver föräldrakvällens innehåll. Det bidrar till större intresse inför kvällen.

Personalmötet

Det är viktigt att professionella som arbetar med barn och unga har tillräcklig kunskap och förståelse att behandla spelrelaterade frågor i sitt arbete. Lärarna kan uppdatera sin kunskap om digitala spel, spelande, spelfostran och spelrelaterade fenomen med ett 60 min. infotillfälle, som riktar sig till skolans personal. Personalmötet erbjuds endast i samband med lektioner i Spelkunskap. Personalens önskemål gällande innehållet tas i beaktande.

Hur förbereder sig skolan inför lektionerna?

Skolans kontaktperson föreslår lämpliga datum till EHYTs utbildningsansvarige. Skolan gör en tidtabell klassvis så att varje grupp (t.ex. 5A, 5B, 5C) arbetar med EHYT 1 x 45 min. Tidtabellen byggs upp utgående från skolans egen timindelning. En paus mellan grupperna är önskvärd (max. 5 lektioner á 45 min. ryms under en skoldag). Lärarens närvaro är önskvärd under lektionerna. På så sätt får hen kännedom om spelfostran och kan ta del av elevernas funderingar och kunskaper kring temat.

I klassutrymmen behövs dator, videokanon och vit duk. Utbildningsmaterialet är laddat på en minnessticka. OBS! Utbildaren behöver tid att sätt i ordning materialet innan lektionsstarten, ta detta i beaktan inför skolbesöket. Förberedelserna är inte inräknade i lektionstiden.

Tycker det är viktigt att ta upp barnens spelande och få andras åsikter om det.

Feedback av förälder år 2020

Pris

Avgiftsfritt. Spelkunskap finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne. Utbildningarna erbjuds avgiftsfritt till svenskspråkiga grundskolor under år 2020.

Spelkunskap-projektet
Det treåriga Spelkunskap-projektet finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne. Finansieringen möjliggör att grundskolan kan erbjudas en avgiftsfri Spelkunskap-helhet. Projektet startade i maj 2019 och utbildningen är tillsvidare avgiftsfri för den svenskspråkiga grundskolan samt professionella fostrare. Verksamheten genomförs samt koordineras av utbildningsplaneraren Annukka Såltin i samarbete med den finskspråkiga Pelitaito-verksamheten.

Beställningsblankett

Kontakt och tilläggsinfo

Annukka Såltin.

Såltin Annukka

Utbildningsplanerare 050 435 4248
Mera information om personen

Jag lärde mej att det är viktigt att göra annat än att spela tillexempel vara ute med vänner!”

Feedback av elev år 2020

Undervisnings- och stödmaterial till skolpersonal och föräldrar

Dessutom erbjuder vi undervisnings- och stödmaterial till skolpersonal och föräldrar. Bekanta dig till exempel med följande material:

Diskussionskort: Digitalt spelande & barn

Publikationen Ungdomarna på spel

Obs. Spelfostrarens handbok 2 publiceras på svenska 11/2020!