Lågstadieskolor

Det lönar sig att diskutera rusmedel och spelande redan med lågstadieelever. EHYT erbjuder lågstadieskolor lektioner i rusmedels- och spelfostran samt personalmöten och föräldrakvällar.

Pojkar.
Bild: Lassi Lintunen/Ehyt rf

Det lönar det sig att diskutera rusmedel och spelande redan med barn i lågstadiet så att det blir en naturlig sak att prata om. Lågstadieelever ser rusmedelsanvändning i sin vardag; bland familj och vänner, i omgivningen och i media, vilket väcker frågor hos dem.

Att spel är ett allmänt bland barn och nästan alla skolbarn spelar nu och då. Lågstadieelever behöver hjälp med att hitta passande medieinnehåll och balanserade rutiner.

EHYTs metoder för rusmedels- och spelfostran i lågstadiet stöder även vårdnadshavarnas och skolpersonalens färdigheter att diskutera rusmedel och spelande med barn. EHYT erbjuder lågstadieskolor lektioner där rusmedel och digitalt spelande behandlas ur barnens perspektiv genom berättelser och diskussion.

Bekanta dig med utbudet för lågstadieskolor!

Staden tillhör alla-lektioner och föräldrakvällar för lågstadieskolor

Staden tillhör alla-metoden bjuder på lektioner inom åldersanpassad rusmedelsfostran för elever i årskurserna 1–4 i grundskolan. Under lektionerna får barnen möjlighet att prata om sina iakttagelser om människor som använder rusmedel på offentliga platser. Dessutom får barnen färdigheter att förstå olika människor och livssituationer. Metoden stärker elevernas känslo- och säkerhetsfärdigheter. Under föräldrakvällen diskuteras hur föräldrarnas roll i rusmedelsfostran.

Ska vi snacka?- lektioner och föräldrakväll

Ska vi snacka? är en metod i rusmedelsfostran för barn i årskurs 5 och 6, samt deras vårdnadshavare. Lektionerna stöder rusmedelsfostran bland lågstadieelever på barnens villkor med ett kultursensitivt grepp. Med hjälp av metoden förstår vuxna bättre hur barnen ser och upplever rusmedel och rusmedelsanvänding i sin omgivning.

Spelkunskap-lektioner, personalmöte och föräldrakväll för lågstadieskolor

Spelkunskap-lektionen är en metod för spelfostran anpassad till årskurs 1-6. Under lektionen behandlas bl. a vilka följder spelande kan ha, att identifiera för- och nackdelar och hur man skapar balans mellan spelande och resten av livet. Vårdnadshavarkvällarna i Spelkunskap ger fostraren kunskap och färdigheter att hantera digitalt spelande inom familjen.

Beställ vårt svenskspråkiga nyhetsbrev

Rusmedels- och spelfostran med EHYT -nyhetsbrevet utkommer fyra (4) gånger om året. Vi informerar dig som arbetar med barn och unga om aktuella nyheter och evenemang. Dessutom tipsar vi om material som lärare, ungdomsarbetare och alla som arbetar med ungdomar kan använda i sitt arbete.

Beställ här