Hoppa till innehåll
ehyt-logo
  • Kontaktuppgifter
Svenska
  • English
  • Selkokieli
  • Suomi
ehyt-logo Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf
Sök
  • Material & publikationer
  • Fakta om rusmedel & spelande
    • Fakta om rusmedel & spelande

      Vad handlar rusmedel och spelande egentligen om? När är rusmedelsanvändning och spelande problemfritt? När vet man om det är fråga om ett beroende? Vad orsakar beroenden och vad kan man göra för att åtgärda dem?

    • Fakta
      • Vad är förebyggande rusmedelsarbete?
      • Alkohol
      • Droger
      • Nikotinprodukter
      • Spel om pengar
      • Digitalt spelande
    • Stöd
      • Stöd för olika livssituationer
  • För skolor
    • För skolor

      EHYT erbjuder skolor stöd i det rusmedelsförebyggande arbetet och i digifostran i form av lektioner, personalmöten, föräldrakvällar och utbildningar för professionella. Vår målgrupp är grundskolan och andra stadiet. Bekanta dig med vårt utbud för skolor!

    • Utbudet för skolor och läroanstalter
      • Lågstadieskolor
      • Högstadieskolor
      • Andra stadiet
      • Högskolor
  • För professionella
    • För professionella

      EHYT erbjuder utbildningar om rusmedel och spelande för professionella inom social- och hälsovården, fostran och ungdomsarbete. Vissa av utbildningarna är avgiftsfria medan andra är kostnadsbelagda. Bekanta dig med utbudet och beställ en utbildning för din arbetsgemenskap eller delta i ett seminarium!

    • Utbudet för professionella
      • Gruppfenomenet-utbildningen
      • Rusmedelsdagarna
      • Spelkunskap för professionella
  • Aktuellt
    • Aktuellt

    • Aktuellt
      • Nyheter
      • Blogg
      • Evenemang
      • Jobbannonser
      • Beställ nyhetsbrev
  • EHYT rf
    • EHYT rf

      Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf är verksam i hela landet och arbetar med att främja hälsosamma levnadsvanor hos hela befolkningen. Arbetet omfattar alla, barn och unga samt människor i arbetslivet och pensionärer.

    • Organisationen
      • Om oss
      • EHYTs historia
      • Organisationsstruktur
      • Strategi & värderingar
      • Finansiering
      • Verksamhet
      • Påverkansarbete

Sök på webbplats

Hem > Aktuellt > Nyheter > Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? – Forskare och sakkunniga berättar hur det egentligen står till
Nyheter - 20.01.2021

Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? – Forskare och sakkunniga berättar hur det egentligen står till

Bild på webbinariets föreläsare

Digitalt spelande bland barn och unga väcker många frågor och tankar. Ta del av forskarnas och sakkunnigas råd och information om digitalt spelande bland barn och unga. Föreläsningarna hölls ursprungligen under webbinariet "Dataspel enagerar barn och unga, är allt ok?" under Spelveckan 2020. Föreläsningarna är tillgängliga på YouTube.

Föreläsningarna

Max Sjöblom

Vad är e-sport och varför tittar man på när andra spelar? (länk till Max föreläsning)
Föreläsningen behandlar grunderna till e-sport och hur fenomenet har kommit till. Förutom tävlings-spelande diskuteras även fenomen kopplade till e-sport, så som spelstreaming (Twitch) samt influencers och deras inverkan. Vilka motivationsfaktorer som inverkar på konsumtion av både e-sport och spelstreaming är viktliga att förstå samt att influencers har en stor inverkan på unga följare.

Max Sjöblom (TeknD) är expert inom tävlingsspelande (e-sport) och konsumtion av spelrelaterat medieinnehåll så som Twitch och YouTube. Han disputerade från Aalto universitetet år 2019 med ”Spectating play: Investigating motivations for watching others play games”. Sjöblom har publicerat 14 referens-granskade artiklar kring motivationsfaktorer och tilldelades 2018 priset ”Emerald Literati Award of Excellence”. Max arbetar som landschef på startupbolaget Kast, som producerar en tjänst för livekonsumtion av TV & film.

Matilda Ståhl, Åbo Akademi

Ungas spelaridentitet och mänskliga relationer online (länk till Matildas föreläsning)
Vem är en spelare? På vilket sätt är spelaridentiteten relevant för ungas spelande? Och i vilken utsträckning är de mänskliga relationerna i onlinespel en del av spelar-identiteten? I föreläsningen diskuteras de här frågeställningarna utgående från aktuellt forskningsdata av finlandssvenska ungdomar som spelar onlinespelet Counter Strike: Global Offensive.

Matilda Ståhl, utbildad klasslärare, är idag doktorand i pedagogiska vetenskaper vid Åbo Akademi i Vasa. Matilda forskar i hur unga konstruerar identitet online i en utbildningskontext. Parallellt med avhandlingen är hon del av ett forskningsprojekt på spelifiering inom estetiska processer i den grundläggande utbildningen.

Tanja Rönnberg, Rädda barnen Åland

Vad barn tycker spelar roll! (länk till Tanjas föreläsning)
Rädda Barnen är en barnrättsorganisation som jobbar för att barn ska få ett bättre liv, både online och offline. Många barn tillbringar mycket tid på nätet och med spel och naturligtvis gäller barns rättigheter även där. Barnens Internet är en av Rädda Barnens verksamheter och träffar regelbundet barn och ungdomar på Åland för att sprida information samt för att samla deras röster och jobba för att vuxna tar dem på allvar. Verksamheten träffar även föräldrar och skolpersonal som en viktig del i arbetet.

Tanja Rönnberg, ansvarig för Barnens Internet, har under 2019 mött över 1400 barn för att prata om livet online. Nu pågår arbetet med att nå deras vårdnadshavare, för att peppa, stödja och skapa nyfikenhet.

Mikko Meriläinen, Tampere University

A Bildung approach to parenting young gamers (länk till Mikkos föreläsning)
Youth is complex, gaming is complex, education is complex – how could educating young gamers be simple? In this presentation, young people’s gaming is approached through Bildung (bildning). For many young people, gaming is integrated into different life areas, and life, as we know, is not always neat and clear. How do we address this complexity, support youth agency and build better, sustainable gaming cultures together?

Mikko Meriläinen is a postdoctoral researcher at Tampere University, where his research focus is on young people’s gaming cultures and gaming in families.

Pia Öhman, Prakticum

Finns det något positivt med dataspel? (länk till Pias föreläsning)
Under fem år har yrkesinstitutet Prakticum jobbat med dataspelande ungdomar och erbjudit studerande möjlighet att bli bättre spelare och lära sig mer om e-sport. Allmänt upplever de unga att spelandet är positivt, medan vuxna snarare ser det negativa med spelandet – redan här finns behov av bättre kommunikation. Vuxna behöver engagera sig mera i spelvärlden och visa mer respekt för ungas digitala miljöer. Självklart har vuxna också en viktig fostrande roll.

Pia Öhman har arbetat kring 20 år med socialt arbete i skolan, dels som kurator inom grundskolan och andra stadiet samt på senaste åren som socialhandledare med focus på förebyggande studerandevård och trivsel. På Prakticum arbetar Pia med alla studerande från olika branscher och handleder också skolans tutorer och studerandekårs styrelse.

Denice Lönnroth, Verke

Digitalt ungdomsarbete och dess betydelse (länk till Denice föreläsning)
Verke har en vision om att alla som arbetar med ungdomar skall ha färdigheter i att utnyttja digitala medier och teknik i sitt arbete. Vad är digitalt ungdomsarbete och varför behövs det i dag? På vilket sätt är spelande en del av det digitala ungdoms-arbetet?

Denice Lönnroth, planerare och sakkunnig inom ungdomsarbete med fokus på digitalt ungdomsarbete samt förebyggande och hälsofrämjande. Denice ansvarar för samarbete med läroanstalter och den svenskspråkiga verksamheten på Verke.

Annukka Såltin, Spelkunskap-projektet

Spelkunskap-projektet, EHYT rf (länk till Annukkas presentation)
Webbinariet och föreläsningarna organiserades av Spelkunskap-projektet. Projektets målsättning är att öka kunskap om digitalt spelande och spelkulturen samt minska på oro samt fördomar och felaktiga uppfattningar som lätt kopplas till spelande. Genom spelfostran kan man förebygga spelrelaterade problem och utmaningar. Projektets mål är även att ge ut svenskspråkigt material och göra Spelkunskap-metoden känd i de svenskspråkiga grundkolorna.

Annukka Såltin är utbildningsplanerare och projektchef för Spelkunskap-projektet.
Beställ en utbildning i Spelkunskap till din skola eller organisation.

Spelfostrarens handbok 2

Det treåriga projektet (2019-2021) finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne. Finansieringen möjliggör avgiftsfria lektioner, föräldrakvällar och personalmöten till grundskolan samt utbildningar för professionella.

Pärmbild av Spelfostrarens handbok 2

Spelfostrarens handbok 2 publicerades under Spelveckan 2020 i samband med Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? -webbinariet. Beställ eller ladda din kopia!

Verkligen stor nytta, jag  kommer att sprida informationen i mitt nätverk, och länka det till föräldraföreningar och skolor. (feedback från webbinariedeltagare 2020)

Absolut! Jag jobbar med barn och unga och fick många ”aha-upplevelser”, främst om bemötandet. (feedback från webbinariedeltagare 2020)

Dela:
Taggar
barn & unga digitala spel förebyggande arbete

Se också

Nyheter

EHYT med på EDUCA 2025 – Välkommen och diskutera och inspireras! 

17.01.2025
Hubu-lektion.
Nyheter

Anmäl dig till RuDi-backen – en kurshelhet för lärare och gruppledare om rusmedels- och digitalfostran i skolor

13.11.2024
En kvinna lutar mot väggen. I bakgrunden syns trafikljus och en bil.
Blogg

Varför deltar unga i utmaningar på nätet? – tips till föräldrar 

16.04.2024
Ehytin toimistopiirros.
ehyt logo

Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf

Huvudkontor
Elimägatan 17-19
00510 Helsingfors

Regionalkontoren >>

selko logo
  • © Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf 2025
  • Tillgänglighetsutlåtande
  • Beställnings- och avtalsvillkor
  • Dataskyddsbeskrivning
  • Cookie-policy