Staden tillhör alla – rusmedelsfostran & trygghets- och känslofärdigheter för lågstadieskolor

Staden tillhör alla-metoden bjuder på interaktiva lektioner och en föräldrakväll inom åldersanpassad rusmedelsfostran för elever i årskurserna 1–4 i grundskolan. Metoden stärker också elevernas känslo- och säkerhetsfärdigheter.

Jag såg en som gick med öl och talade för sig själv. Varför gör man så?

Elev, åk 2

För vem?

För elever i åk 1.-4. samt deras föräldrar. Lektioner erbjuds på svenska och finska.

Varför?

Vi pratar sällan med barn om möten med berusade människor, även om barnen råkar ut för sådana situationer när de rör sig utanför hemmet. Om vi utgår från att små barn inte ser eller förstår händelser i deras omgivning kan barnen bli ensamma med sina tankar och funderingar.

Vad?

Under lektionerna får barnen möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter och iakttagelser om människor som använder rusmedel på offentliga platser. Dessutom får barnen färdigheter att förstå olika människor och livssituationer och att identifiera omständigheter och människor som ger barnen trygghet i deras egna liv.

Barnen får jobba i grupp, bland annat med att fundera på lösningar till fiktiva situationer av olika slag. Övningen hjälper dem att handla på ett säkert sätt när de möter berusade eller förvirrade människor. De fiktiva situationerna och lösningarna behandlas slutligen i samtal med hela klassen och utbildaren. Instruktionerna för hur man ska göra i osäkra situationer bygger på rekommendationer från Helsingfors polisinrättning.

I nybörjarundervisningen i årskurserna 1–2 introduceras ämnet med en berättelse som hjälper barnen att förstå hur missbruk påverkar människor och barnens egen känsla av trygghet. Ämnet fördjupas med eleverna i årskurs 3 och 4: på lektionerna behandlas bland annat beroendets inverkan på människornas liv.

Staden tillhör alla-lektionerna

Staden tillhör alla-lektionerna består av två samtalsorienterade lektioner (2 x 45 min.) i rusmedelsfostran. Det är en bra idé att ha en rast eller annan paus mellan lektionerna.

Det maximala antalet elever i en grupp på lektionen är 30. Högst tre grupper kan delta i undervisningen under en skoldag.

Lektionerna hålls alltid som fysiska lektioner i skolan.

Föräldrakvällar

Under föräldrakvällen diskuteras den vuxnas viktiga roll som barnets rusmedelsfostrare. På evenemanget diskuteras varför det är viktigt att prata om rusmedel och säkerhet också med mindre barn och hur man kan göra det. Under föräldrakvällen presenteras dessutom barnens egna tankar om vuxna som använder rusmedel på offentliga ställen och ges tips som stöd för samtal i familjen. Föräldrakvällen kan ordnas fysiskt eller på distans. 

Hur förbereder sig skolan inför lektionerna?

Skolans kontaktperson föreslår lämpliga datum till EHYTs projektchef. Skolan gör en tidtabell klassvis så att varje grupp (t.ex. 1A, 1B, 2A, 3A ) arbetar med EHYT 2 x 45 min. Tidtabellen byggs upp utgående från skolans egen timindelning. En paus mellan grupperna är önskvärd (max. 3 grupper ryms under en skoldag). Lärarens närvaro är önskvärd under lektionerna. På så sätt får hen kännedom om rusmedelsfostran och kan ta del av elevernas funderingar och kunskaper kring temat.

I klassutrymmen behövs dator, ljudanläggning, videokanon och vit duk. OBS! Utbildaren behöver tid att sätt i ordning materialet innan lektionsstarten, ta detta i beaktan inför skolbesöket. Förberedelserna är inte inräknade i lektionstiden.

Lektionen var en välgenomtänkt helhet kring ett viktigt tema. De varierande momenten upprätthöll elevernas nyfikenhet och motivation. Lektionen informerade eleverna jättebra utan att göra dem rädda. TACK!

Feedback, lärare i åk 1.

Pris

Under projekttiden 2022-2024 är utbildningarna kostnadsfria för skolorna. Det svenskspråkiga projektet finansieras av Stiftelsen BMR.

Brita Maria Renlunds minne logo.

Kontakt och tilläggsinfo

Minna Lehtinen

Lehtinen Minna, Staden tillhör alla

Projektchef 050 407 7131
Mera information om personen

Hade inte tänkt att barn hade så här mycket erfarenheter om människor som använder rusmedel.

Feedback, lärare i åk 3.