Staden tillhör alla-lektioner för lågstadier

Barn ser det vi vuxna ser – prata om rusmedel! Staden tillhör alla-projektet utvecklar en lektions- och föräldraträffsmodell och material under åren 2022–2024. Lektionsmodellen har redan introducerats för hundratals barn i grundskolor runt om i Finland.

Staden tillhör alla.
Bilder: Minna Lehtinen

Vi pratar sällan med barn om möten med berusade människor, även om barnen råkar ut för sådana situationer när de rör sig utanför hemmet. Om vi utgår från att små barn inte ser eller förstår händelser i deras omgivning kan barnen bli ensamma med sina tankar och funderingar.

En öppen och åldersanpassad diskussion hjälper barnet att identifiera och undvika otrygga situationer. Barn som känner igen situationer och beteenden som inte är acceptabla har bättre förmåga att försvara sig. Syftet är inte att skrämma barnen utan att informera barnen och att stärka de faktorer som skyddar dem. Därför är det viktigt att diskutera rusmedel redan i tidig ålder, både i skolan och hemma.

Lektioner för grundskoleelever i årskurs 1–4

Inom ramen för Staden tillhör alla har det skapats en handbok som ger dig praktiska verktyg som behövs för att få i gång en diskussion med barnen. Handboken innehåller allt material som behövs på lektioner för elever i årskurs 1–2 och 3–4 i grundskolan. Med hjälp av materialet kan du lära barnen hur de kan hålla sig trygga när de möter en berusad eller förvirrad människa. Samtidigt lär sig barnen att människor kan hamna i olika livssituationer.

På lektionerna talas om vad eleverna vet om rusmedel och vilka känslor och tankar olika sociala situationer väcker där rusmedelsanvändning förekommer. Barnen ger ord för sina upplevelser – det öppnas inte upp en ny och främmande värld för dem. Det som diskuteras är redan bekant från tidigare.

Modellen har testats i lågstadieskolor i Borgå, Lojo, Helsingfors, Esbo och Vanda. 91 procent av de lärare som deltog i lektionerna skulle rekommendera dem till en kollega. 

Barn på timmen tillsammans funderar på vilka saker som ger dem trygghet.

Under lektionerna (2 x45 min.) får barnen fundera på hur de kan agera tryggt, till exempel när de bemöter personer som är berusade eller som beter sig virrigt. Barnen påminns om hur man kan ta hand om sig själv och be om hjälp av trygga vuxna. Vi pratar även om människor i olika livssituationer.

Lektionerna kan användas inom undervisningen i trygghets- och känslofärdigheter och de bygger på barnets rättigheter. Uppgifterna kan differentieras både uppåt och nedåt. Innehållet har utvecklats i enlighet med målen i läroplanen och det stärker barnets mångsidiga kompetens (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014). Du får tydliga instruktioner om hur du förbereder dig inför en lektion. Det finns en färdig lektionsplan, PowerPoint-presentation och utdelningsmaterial som du kan använda i din undervisning.

Den direkta responsen från eleverna och deras upplevelser bevisar att det lönar sig att prata med dem om temat, även om det till en början kan kännas svårt.

Lektionen var en välgenomtänkt helhet kring ett viktigt tema. De varierande momenten upprätthöll elevernas nyfikenhet och motivation. Lektionen informerade eleverna jättebra utan att göra dem rädda. TACK!
 
Feedback, lärare i åk 1. 

Hade inte tänkt att barn hade så här mycket erfarenheter om människor som använder rusmedel.
 
Feedback, lärare i åk 3. 

Bekanta dig med materialet och ladda ner det för eget bruk!

Materialet kan hittas även på Freeed.com.

Trygghetsstig

Projektet kommer att utveckla en funktionell aktiverande kontrollbana som riktar sig till klubbar, läger och eftisverksamhet.

Föräldrakväll

Föräldrakvällens syfte är att stärka vårdnadshavarnas förmåga att diskutera med yngre barn om rusmedel och säkerhet. Tillsammans funderar vi på hur man kan ta upp ämnet och ger tips om hur man kan lära barn trygghets- och känslofärdigheter. Dessutom får vårdnadshavarna ta del av barnens kommentarer om rusmedelsanvändning och situationer i offentligheten som upplevts som otrygga.

Jag är verkligen glad över ert program och att ni tar upp dessa ämnen i skolan. Ni gör ett viktigt upplysningsarbete, tack för det!
 
Feedback av en förälder 

Det är väldigt viktigt att prata om detta! Ju tidigare man tar upp ämnet med barn, desto bättre förstår barnen vad som händer omkring dem.
 
Feedback av en förälder 

Dialog mellan barn och vuxna

Dialogmodellen innebär att personer som använder rusmedel reflekterar över sin egen och barns säkerhet i det offentliga rummet. Barnens erfarenheter och frågor från lektionerna har samlats till två olika diskussionskort som uppmuntrar till diskussion om barns säkerhet, till exempel i boendeenheter och dagcenter. Lektionerna ger också barnen möjlighet att förstå olika livssituationer genom att lära sig om erfarenheter och tankar hos personer som använder rusmedel på ett skadligt sätt.

Staden tillhör alla-verksamhetsmodellen utvecklas nationellt både på finska och svenska. Projektet bygger på den färdiga verksamhetsmodellen Kaupunki kuuluu kaikille, som utvecklats av Sininauhasäätiö och senare av Helsingfors stad.

Det svenskspråkiga projektet finansieras av Stiftelsen BMR.

Brita Maria Renlunds minne logo.

Skicka ett meddelande så kontaktar jag dig!

Minna Lehtinen

Lehtinen Minna, Staden tillhör alla

Projektchef 050 407 7131
Mera information om personen