EHYT rf:s reparationer av regeringens halvtidsöverläggning: Fyra iakttagelser om statsminister Orpos regerings alkohol-, narkotika- och spelpolitik
Statsminister Petteri Orpos regering samlades i april 2025 till sin halvtidsöversyn. Ur ett förebyggande rusmedelsperspektiv är regeringens mellanbokslut inte smickrande. Det finns ett akut behov av en reparationssats inom alkohol-, narkotika- och spelpolitiken.
Under regeringsperioden har tillgången till rusmedel ökat, samtidigt som resurserna för förebyggande arbete har skurits ned. Organisationer som arbetar med att främja hälsa och välfärd hotas av nedskärningar på totalt 140 miljoner euro fram till år 2027.
Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf anser att alkohol-, narkotika- och spelpolitiken måste bygga på forskning och långsiktigt förebyggande arbete – inte på de kommersiella intressena hos enskilda branscher som säljer rusmedel, på bekostnad av den offentliga ekonomin och medborgarnas hälsa. Alkohol orsakar samhället kostnader på flera miljarder euro och förvärrar välfärdsområdenas finansieringsunderskott.
Rusmedel står för mer än en tredjedel av alla i förtid förlorade levnadsår som hade kunnat undvikas i Finland. Enligt Statistikcentralen har alkohol- och narkotikarelaterade dödsfall ökat – ett tecken på att utsattheten kopplad till rusmedelsbruk växer. Registeruppgifter visar att 89 000 barn i Finland lever i familjer där minst en förälder har ett allvarligt missbruksproblem.
Enligt undersökningen Alkoholpolitiska åsikter 2025 anser 71 procent av finländarna att alkoholpolitiken bör förbli som nu eller bli strängare:
- 54 procent anser att den nuvarande politiken är lagom, och 17 procent vill skärpa den.
- Mindre än hälften stöder försäljning av vin i dagligvaruhandeln – andelen har minskat med 12 procentenheter sedan 2022.
- Endast 14 procent anser att även spritdrycker borde få säljas i dagligvarubutiker.
1. En helhetsbedömning av alkoholpolitiken behövs
Regeringen har fört en splittrad och inkonsekvent alkoholpolitik utan att utvärdera konsekvenserna i sin helhet. Starkare alkoholdrycker har tillåtits i livsmedelsbutiker, och hemleverans av alkohol föreslås bli tillåten.
I strid med Världshälsoorganisationens (WHO) rekommendationer håller man på att nedmontera det nuvarande detaljhandelsmonopolet för alkohol – något som ur folkhälsosynpunkt är riskabelt.
EHYT:s föreslagna korrigeringar:
- Tillgången till alkohol ska inte ökas. Försäljning av vin i dagligvaruhandeln skulle öka konsumtionen och därmed skadorna på befolkningsnivå. Frågan om försäljningsställen för spritdrycker kan inte heller behandlas separat. Alkoholpolitiken ska fortsatt styras utifrån social- och hälsopolitiska grunder.
- Planerna på att tillåta hemleverans av alkohol ska slopas. I stället bör resurser riktas till barn som lever i familjer där minst en förälder har ett allvarligt missbruksproblem. Dessa över 89 000 ”osynliga barn” behöver tryggare uppväxtvillkor – inte mer alkohol i hemmen.
- Regeringens ändringar i alkohollagen ska utvärderas av en oberoende instans. Det är motsägelsefullt att regeringsprogrammet säger sig vilja bevara detaljhandelns monopol, samtidigt som besluten undergräver systemet steg för steg.
2. Satsningar på förebyggande arbete får inte stanna vid vallöften
Experimenterandet med narkotika har ökat, vilket ökar behovet av forskningsbaserad rusmedelsfostran, tidig identifiering och stödinsatser. Före valet uppgav majoriteten av regeringspartiernas kandidater att de vill satsa på förebyggande arbete under mandatperioden.
EHYT:s föreslagna korrigeringar:
- Vid reformen av organisationsfinansieringen ska STEA:s (Social- och hälsoorganisationernas understödscentral) förslag om att utveckla en helhetsfinansieringsmodell beaktas. Organisationer som bedriver förebyggande arbete på lokal nivå måste inkluderas i det fortsatta arbetet.
- 10 miljoner euro bör omedelbart avsättas för genomförandet av Handlingsplanen för alkohol-, tobak-, drog- och spelprevention. Finansieringen ska särskilt inriktas på att förebygga skador orsakade av alkohol, nikotinprodukter, narkotika och spel.
- Organisationerna måste garanteras tillräcklig basfinansiering och öronmärkta projektmedel för att bland annat förebygga ungas nikotinanvändning och spelproblem samt minska vuxnas alkoholkonsumtion.
- Föräldraskapsfärdigheter måste stärkas, så att familjers välbefinnande kan stödjas förebyggande och barn skyddas från rusmedelsskador.
- Om planerna på skatteavdrag för donationer till ungdoms-, idrotts- och barnorganisationer genomförs, måste samma rätt också gälla alla social- och hälsovårdsorganisationer.
3. Punktskatterna har höjts – men mer kan göras
Regeringen har höjt skatterna på alkohol och tobak samt utvidgat beskattningen till alkoholprodukter som beställs från utlandet. Ändå finns utrymme för större bidrag till statsfinanserna. Alkoholskatten har sänkts på öl, och höjningarna har inte genomförts enhetligt för alla produktgrupper. Nya nikotinprodukter beskattas inte heller på samma nivå som tobak.
EHYT:s föreslagna korrigeringar:
- Regeringen bör utreda möjligheten att öronmärka en del av intäkterna från punktskatter direkt till förebyggande arbete. År 2023 uppgick alkoholskatteintäkterna till 1 463 miljoner euro, tobaksskatten till 1 156 miljoner euro och spelintäkterna till 625 miljoner euro – totalt 3,24 miljarder euro. Minst 2 procent av dessa intäkter bör enligt internationell praxis riktas till förebyggande arbete mot alkohol-, nikotin- och spelrelaterade skador.
- Sänkningen på ölskatt måste dras tillbaka, eftersom den motverkar målen för förebyggande arbete och strider mot folkhälsorekommendationerna.
- Beskattningen av nikotinpåsar måste höjas. Det skulle minska produkternas spridning, särskilt bland unga. Nikotinhalten bör begränsas till högst 4 milligram, smakämnen förbjudas, och inköpsåldern för tobak och nikotinprodukter höjas till 20 år.
4. Förebyggandet av spelproblem måste beaktas i reformen
Regeringen planerar en ny spellag som öppnar den digitala spelmarknaden för internationell konkurrens och kraftigt ökar reklam och sponsorering. Lagen väntas träda i kraft den 1 januari 2027.
Förslaget uppfyller varken sitt eget syfte eller skrivningarna i regeringsprogrammet, där målet är att förebygga och minska de hälsomässiga, ekonomiska och sociala skadeverkningarna av spelande.
Forskningen visar tydligt att förslaget kommer att öka spelproblemen – i en situation där dessa redan är på uppgång. EHYT är särskilt oroat över spelrelaterade problem bland unga vuxna, den ökade belastningen på välfärdsområdena och de minskade resurserna för organisationer som arbetar med skadeförebyggande insatser.
EHYT:s föreslagna korrigeringar:
- I enlighet med justitiekanslerns syn bör en del av spelbolagens intäkter i det nya systemet öronmärkas för förebyggande arbete av spelrelaterade skador.
- Spelreklam måste begränsas kraftigt i alla miljöer, och utomhusreklam ska förbjudas. Mängden och tonen i reklamen påverkar direkt skador – unga vuxna är särskilt sårbara för marknadsföring.
- Den nya spellagen måste innehålla gemensamma konsumtionsgränser för alla licensinnehavare. Företagsspecifika gränser räcker inte för att förhindra skador eller överskuldsättning. Särskilda skyddsåtgärder krävs för 18–24-åringar, inklusive lägre konsumtionsgränser, enligt internationella modeller.
- Spelautomater måste tas bort från dagens oövervakade platser och endast placeras i övervakade lokaler såsom spelhallar. Alla typer av spelbonusar bör förbjudas, och effektiva åtgärder införas för att blockera spel utanför det licensierade systemet, till exempel betalningsspärrar.
Mer information om alkoholens konsekvenser för barn finns på webbplatsen Osynliga barn (på finska).
För mera information:
Juha Mikkonen
Verksamhetsledare, Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf
Tel: 050 527 4780
juha.mikkonen@ehyt.fi
Se också
EHYT med på Barnrättsdagarna 19-20.11 och på EDUCA 23-24.1.2026 – Välkommen och diskutera och inspireras!
05.11.2025
Tillsammans mot sunda val – föräldrakväll om rusmedel 4.11 kl. 18-19.30
25.06.2025