Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? – Forskare och sakkunniga berättar hur det egentligen står till
Digitalt spelande bland barn och unga väcker många frågor och tankar. Ta del av forskarnas och sakkunnigas råd och information om digitalt spelande bland barn och unga. Föreläsningarna hölls ursprungligen under webbinariet "Dataspel enagerar barn och unga, är allt ok?" under Spelveckan 2020. Föreläsningarna är tillgängliga på YouTube.
Föreläsningarna
Max Sjöblom
Vad är e-sport och varför tittar man på när andra spelar? (länk till Max föreläsning)
Föreläsningen behandlar grunderna till e-sport och hur fenomenet har kommit till. Förutom tävlings-spelande diskuteras även fenomen kopplade till e-sport, så som spelstreaming (Twitch) samt influencers och deras inverkan. Vilka motivationsfaktorer som inverkar på konsumtion av både e-sport och spelstreaming är viktliga att förstå samt att influencers har en stor inverkan på unga följare.
Max Sjöblom (TeknD) är expert inom tävlingsspelande (e-sport) och konsumtion av spelrelaterat medieinnehåll så som Twitch och YouTube. Han disputerade från Aalto universitetet år 2019 med ”Spectating play: Investigating motivations for watching others play games”. Sjöblom har publicerat 14 referens-granskade artiklar kring motivationsfaktorer och tilldelades 2018 priset ”Emerald Literati Award of Excellence”. Max arbetar som landschef på startupbolaget Kast, som producerar en tjänst för livekonsumtion av TV & film.
Matilda Ståhl, Åbo Akademi
Ungas spelaridentitet och mänskliga relationer online (länk till Matildas föreläsning)
Vem är en spelare? På vilket sätt är spelaridentiteten relevant för ungas spelande? Och i vilken utsträckning är de mänskliga relationerna i onlinespel en del av spelar-identiteten? I föreläsningen diskuteras de här frågeställningarna utgående från aktuellt forskningsdata av finlandssvenska ungdomar som spelar onlinespelet Counter Strike: Global Offensive.
Matilda Ståhl, utbildad klasslärare, är idag doktorand i pedagogiska vetenskaper vid Åbo Akademi i Vasa. Matilda forskar i hur unga konstruerar identitet online i en utbildningskontext. Parallellt med avhandlingen är hon del av ett forskningsprojekt på spelifiering inom estetiska processer i den grundläggande utbildningen.
Tanja Rönnberg, Rädda barnen Åland
Vad barn tycker spelar roll! (länk till Tanjas föreläsning)
Rädda Barnen är en barnrättsorganisation som jobbar för att barn ska få ett bättre liv, både online och offline. Många barn tillbringar mycket tid på nätet och med spel och naturligtvis gäller barns rättigheter även där. Barnens Internet är en av Rädda Barnens verksamheter och träffar regelbundet barn och ungdomar på Åland för att sprida information samt för att samla deras röster och jobba för att vuxna tar dem på allvar. Verksamheten träffar även föräldrar och skolpersonal som en viktig del i arbetet.
Tanja Rönnberg, ansvarig för Barnens Internet, har under 2019 mött över 1400 barn för att prata om livet online. Nu pågår arbetet med att nå deras vårdnadshavare, för att peppa, stödja och skapa nyfikenhet.
Mikko Meriläinen, Tampere University
A Bildung approach to parenting young gamers (länk till Mikkos föreläsning)
Youth is complex, gaming is complex, education is complex – how could educating young gamers be simple? In this presentation, young people’s gaming is approached through Bildung (bildning). For many young people, gaming is integrated into different life areas, and life, as we know, is not always neat and clear. How do we address this complexity, support youth agency and build better, sustainable gaming cultures together?
Mikko Meriläinen is a postdoctoral researcher at Tampere University, where his research focus is on young people’s gaming cultures and gaming in families.
Pia Öhman, Prakticum
Finns det något positivt med dataspel? (länk till Pias föreläsning)
Under fem år har yrkesinstitutet Prakticum jobbat med dataspelande ungdomar och erbjudit studerande möjlighet att bli bättre spelare och lära sig mer om e-sport. Allmänt upplever de unga att spelandet är positivt, medan vuxna snarare ser det negativa med spelandet – redan här finns behov av bättre kommunikation. Vuxna behöver engagera sig mera i spelvärlden och visa mer respekt för ungas digitala miljöer. Självklart har vuxna också en viktig fostrande roll.
Pia Öhman har arbetat kring 20 år med socialt arbete i skolan, dels som kurator inom grundskolan och andra stadiet samt på senaste åren som socialhandledare med focus på förebyggande studerandevård och trivsel. På Prakticum arbetar Pia med alla studerande från olika branscher och handleder också skolans tutorer och studerandekårs styrelse.
Denice Lönnroth, Verke
Digitalt ungdomsarbete och dess betydelse (länk till Denice föreläsning)
Verke har en vision om att alla som arbetar med ungdomar skall ha färdigheter i att utnyttja digitala medier och teknik i sitt arbete. Vad är digitalt ungdomsarbete och varför behövs det i dag? På vilket sätt är spelande en del av det digitala ungdoms-arbetet?
Denice Lönnroth, planerare och sakkunnig inom ungdomsarbete med fokus på digitalt ungdomsarbete samt förebyggande och hälsofrämjande. Denice ansvarar för samarbete med läroanstalter och den svenskspråkiga verksamheten på Verke.
Annukka Såltin, Spelkunskap-projektet
Spelkunskap-projektet, EHYT rf (länk till Annukkas presentation)
Webbinariet och föreläsningarna organiserades av Spelkunskap-projektet. Projektets målsättning är att öka kunskap om digitalt spelande och spelkulturen samt minska på oro samt fördomar och felaktiga uppfattningar som lätt kopplas till spelande. Genom spelfostran kan man förebygga spelrelaterade problem och utmaningar. Projektets mål är även att ge ut svenskspråkigt material och göra Spelkunskap-metoden känd i de svenskspråkiga grundkolorna.
Annukka Såltin är utbildningsplanerare och projektchef för Spelkunskap-projektet.
Beställ en utbildning i Spelkunskap till din skola eller organisation.
Det treåriga projektet (2019-2021) finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne. Finansieringen möjliggör avgiftsfria lektioner, föräldrakvällar och personalmöten till grundskolan samt utbildningar för professionella.
Spelfostrarens handbok 2 publicerades under Spelveckan 2020 i samband med Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? -webbinariet. Beställ eller ladda din kopia!
Verkligen stor nytta, jag kommer att sprida informationen i mitt nätverk, och länka det till föräldraföreningar och skolor. (feedback från webbinariedeltagare 2020)
Absolut! Jag jobbar med barn och unga och fick många ”aha-upplevelser”, främst om bemötandet. (feedback från webbinariedeltagare 2020)