Program under EDUCA 2022 – Spelfostran i skolan – vilka behov har skolan?
Digitalt spelande syns på många sätt i skolans vardag. Spelande är en viktig hobby och fritidsintressen för många barn och unga. Samtidigt finns det osäkerhet kring hur skärmtiden och spelinnehåll påverkar unga och vilka spelregler som gäller hemma och i skolan. Lyssna till forskarna Matilda Ståhl och Mikko Meriläinen samt tutorlärare Minttu Myllynen och projektchef Annukka Såltin diskutera spelfostran och spelförståelse i skolkontext. Träffas på EDUCA fredagen 28.1.2022!
Program under EDUCA 2022
EHYT rf ordnar två svenskspråkiga program under EDUCA 2022. Temat för programmen är digitalt spelande bland barn och unga. Programmen ger lärare, elevhälsan och skolpersonal verktyg och tankar kring hur skolan kan ta digitalt spelande med i skolverksamheten och stöda elevernas välmående samt lärande. Spelfostrarens handbok 2 delas ut avgiftsfritt under mässan, välkommen att hämta din kopia!
Fredag 28.1.21 klo. 13.30-14.00
Plats: Tulevaisuuden luokkahuone – området
Rubrik: Spelfostran i skolan – vilka behov finns det och vad ger lektioner i Spelkunskap eleverna?
INNEHÅLL
Nästan alla elever spelar digitala spel och även i skolan används spel och skärmar inom skolarbetet. Vi diskuterar vilka behov finns det i skolan och hur spelfostran kan stödja elevernas välmående. Spelkunskap är en metod som riktas till årskurs 1–9 och ger underlag för diskussion om åldersgränser, för- och nackdelar, tidshantering, vänner och skolgång samt framtidsvisioner. Hur ser skolan på ungas digitals spelande?
TALARE
Annukka Såltin, projektchef, Spelkunskap-projektet, EHYT rf
Minttu Myllynen, tutorlärare, Winellska skolan
Fredag 28.1.2022 17.00 – 17.45
Plats: TAHTO-scenen
Rubrik: Tulevaisuuden tuulet, pelikasvatus ja pelisivistys koulussa – Framtidsvisioner, spelfostran i skolan
Läs om programinslaget HÄR
INNEHÅLL
Digitaalinen pelaaminen on kiinteä osa 2020-luvun lapsuutta ja nuoruutta, mutta keskustelu pelaamisesta typistyy herkästi ruutuajan ja pelioppimisen pohdinnaksi toimijuuden, hyvinvoinnin ja osallisuuden sijaan. Pelikasvatuksen kautta opettaja voi vaikuttaa oppilaiden kouluviihtyvyyteen ja hyvinvointiin. Läraren kan stöda såväl elevens agens i spelet samt erbjuda eleven verktyg för att skapa och upprätthålla en inkluderande spelkultur. Spelfostran är en del av mediefostran och ingår i läroplanen. Frågan är hur skolan kan ta med spelfostran och förståelsen av spelvärlden som en naturlig del av skolans verksamhet.
Programmet är tvåspråkigt och deltagarna har en möjlighet att ställa frågor till talarna Mikko Meriläinen och Matilda Ståhl i slutet av programmet.
TALARE
Mikko Meriläinen, Tampereen yliopiston tutkijatohtori
Matilda Ståhl, Doktor i pedagogiska vetenskaper, Åbo Akademi
Moderator, Annukka Såltin, projektchef, EHYT rf
Hämta din kopia av Spelfostrarens handbok 2 avgiftsfritt under programinslaget eller från Tutor Syd 3.0 monter i Hörnan eller EHYT rfs monter under EDUCA 2022
Läs mer om våra utbildningar inom digitalt spelande och Spelkunskap till åk 1-9, föräldrar och professionella.
Spelkunskap till åk 1-6
Spelkunskap till åk 7-9
Spelkunskap för professionella
Spelkunskap finansieras tills vidare av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne. Utbildningarna är avgiftsfria till 2/2022