Hoppa till innehåll
ehyt-logo
  • Kontaktuppgifter
Svenska
  • English
  • Selkokieli
  • Suomi
ehyt-logo Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf
Sök
  • Material & publikationer
  • Fakta om rusmedel & spelande
    • Fakta om rusmedel & spelande

      Vad handlar rusmedel och spelande egentligen om? När är rusmedelsanvändning och spelande problemfritt? När vet man om det är fråga om ett beroende? Vad orsakar beroenden och vad kan man göra för att åtgärda dem?

    • Fakta
      • Vad är förebyggande rusmedelsarbete?
      • Alkohol
      • Droger
      • Nikotinprodukter
      • Spel om pengar
      • Digitalt spelande
    • Stöd
      • Stöd för olika livssituationer
  • För skolor
    • För skolor

      EHYT erbjuder skolor stöd i det rusmedelsförebyggande arbetet och i digifostran i form av lektioner, personalmöten, föräldrakvällar och utbildningar för professionella. Vår målgrupp är grundskolan och andra stadiet. Bekanta dig med vårt utbud för skolor!

    • Utbudet för skolor och läroanstalter
      • Lågstadieskolor
      • Högstadieskolor
      • Andra stadiet
      • Högskolor
      • Partnerskapsavtal om regionalt samarbete 
  • För professionella
    • För professionella

      EHYT erbjuder utbildningar om rusmedel och spelande för professionella inom social- och hälsovården, fostran och ungdomsarbete. Vissa av utbildningarna är avgiftsfria medan andra är kostnadsbelagda. Bekanta dig med utbudet och beställ en utbildning för din arbetsgemenskap eller delta i ett seminarium!

    • Utbudet för professionella
      • Gruppfenomenet-utbildningen
      • Rusmedelsdagarna
      • Spelkunskap för professionella
  • Aktuellt
    • Aktuellt

    • Aktuellt
      • Nyheter
      • Blogg
      • Evenemang
      • Jobbannonser
      • Beställ nyhetsbrev
  • EHYT rf
    • EHYT rf

      Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf är verksam i hela landet och arbetar med att främja hälsosamma levnadsvanor hos hela befolkningen. Arbetet omfattar alla, barn och unga samt människor i arbetslivet och pensionärer.

    • Organisationen
      • Om oss
      • EHYTs historia
      • Organisationsstruktur
      • Strategi & värderingar
      • Finansiering
      • Verksamhet
      • Påverkansarbete

Sök på webbplats

Hem > Aktuellt > Blogg > Ditt barn vet redan – våga snacka rusmedel
Blogg - 16.04.2025

Ditt barn vet redan – våga snacka rusmedel

Jonathan Ray
Utbildare i rusmedelsfostran

Under det gångna skolåret har jag rest från Borgå till Åbo och ända upp till Österbotten för att prata rusmedel i både låg- och högstadier. Mycket har förändrats sedan jag själv gick i skolan.

Idag är nikotin- och alkoholanvändningen bland unga lägre än för 15–20 år sedan. Det här är ingen slump, utan ett resultat av långsiktigt arbete. Finland siktar på att bli ett nikotinfritt land 2030, men nya utmaningar som e-cigaretter och nikotinpåsar kräver att vi fortsätter med det förebyggande arbetet, gärna redan i årskurs 5–6 – där kommer EHYTs ”Ska vi snacka?”-lektioner in i bilden.

Ska vi snacka?-lektionerna bygger på interaktivitet – barnen delar med sig av sina tankar och erfarenheter kring rusmedel. Vi går igenom grundfakta, lagstiftning och varför det finns regler kring rusmedel, samt diskuterar skador och konsekvenser – både fysiska och psykiska. Fokus ligger på att barnen själva får sätta ord på sina uppfattningar. Min egen bakgrund inom fysiologi, neurovetenskap och psykologi gör att jag ofta lyfter fram hur rusmedel påverkar kroppen, till exempel hur nikotin kan försämra konditionen eller påverka hjärnans utveckling.

Ett centralt moment i lektionerna är att barnen i grupp får skriva berättelser baserade på bilder de får. Vi läser sedan berättelserna tillsammans och diskuterar vad personerna i berättelserna upplever, varför de känner som de gör, och hur man kunde agera i en liknande situation. Genom detta kommer vi naturligt in på teman som rusmedel, skärmanvändning, våld och grupptryck.

Återkommande teman är nikotinprodukter, sociala medier, våld och droger

Återkommande teman i barnens berättelser är nikotinprodukter, sociala medier, våld och droger. Detta speglar medievärlden barnen lever i, där gränsen mellan fiktion och verklighet ibland kan vara otydlig. I dagens digitala samhälle är det omöjligt att kontrollera allt barnen ser och hör – men det är viktigt att komma ihåg att de ofta har samma intryck som vi vuxna, utan samma grundkunskap. Om barnens enda kunskapskällor är vänner, spel eller tv-serier, kan bilden de får av rusmedel bli skev – eller rentav lockande.

Det viktiga är att öppna kommunikationskanalen hemma – visa att det går att prata om rusmedel

Men det handlar inte om att kontrollera sina barn med järnhand. Det viktiga är att öppna kommunikationskanalen hemma – visa att det går att prata om rusmedel. Många barn i årskurs 5–6 står på tröskeln till högstadiet, där äldre elever och synligheten av rusmedel kan bli en del av vardagen. Vid det laget är det värdefullt att redan ha haft samtal hemma. Jag brukar påminna eleverna om att det inte är förbjudet att prata om rusmedel, varken med vuxna eller kompisar – det är bara användning som är olagligt för minderåriga.

Det märks tydligt i klassrummet vilka barn som pratat om rusmedel hemma och vilka som inte har det. De som fått diskutera ämnet tenderar att ha ett mer nyanserat och kritiskt förhållningssätt.

Att börja prata om rusmedel hemma kan kännas svårt. Många oroar sig för att samtalet i sig ska väcka barnets intresse för att prova. Men tro mig – barn i årskurs 5–6 vet redan vad rusmedel är. I början är det viktigare att lyssna än att föreläsa. Visa att du är villig att lyssna, utan att döma, så blir det lättare att bygga upp en öppen kommunikation där ni tillsammans kan komma fram till gemensamma regler i hemmet.

Forskning visar att tydliga regler och förväntningar i hemmet är en av de mest effektiva metoderna för att förebygga rusmedelsanvändning bland unga. När ni sätter upp regler – förklara varför. Då förstår barnet bättre och risken för motstånd minskar.

”Secret time”-metoden

Ett tips för att inleda samtal är ”Secret time”-metoden. Någon av er signalerar att nu är det secret time – exempelvis 30 minuter då barnet får säga vad som helst utan att bli avbruten, ifrågasatt eller dömd. I början kan det kännas onaturligt, men det kan på sikt förbättra kommunikationen också utanför den specifika stunden. Det visar att inget ämne är tabu, inte ens rusmedel.

Ett annat sätt att väcka samtal är att titta på barnnyheter tillsammans. På så sätt kan ämnen dyka upp naturligt, och det blir lättare att följa upp med frågor eller reflektioner hemma. Alla familjer är olika, och alla metoder fungerar inte för alla – det viktiga är att hitta ett sätt som passar just er.

Du behöver inte vara expert på rusmedel

Till sist, man behöver inte vara expert på rusmedel för att prata om dem. Det är helt okej att inte kunna allt. Det viktiga är att du är öppen för att lyssna, svara efter bästa förmåga och tillsammans med barnet söka svar på det du inte vet.

Tiderna förändras. Idag pratar vi om rusmedel redan i lågstadiet. Så gör det även hemma – och häng med i förändringen.


Jonathan Ray har arbetat på EHYT som utbildare sedan augusti 2024 och besökt skolor runtom Finland både på svenska och på finska.

Ska vi snacka-metoden i rusmedelsfostran är riktad till elever i åk 5-6 och deras vårdnadshavare. Läs mer om metoden.

Dela:
Taggar
barn föräldrar föräldraskap rusmedelsfostran ska vi snacka? vårdnadshavare barn & unga fostran & föräldraskap förebyggande arbete rusmedel

Se också

Nyheter

Tillsammans mot sunda val – föräldrakväll om rusmedel 4.11 kl. 18-19.30

25.06.2025
Nyheter

EHYT med på EDUCA 2025 – Välkommen och diskutera och inspireras! 

17.01.2025
EHYT finns på Educa-mässan. Monter 6r20.
Evenemang

EHYT med på EDUCA-mässan i Hörnan 26-27.1

12.01.2024
Ehytin toimistopiirros.
ehyt logo

Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf

Huvudkontor
Elimägatan 17-19
00510 Helsingfors

Regionalkontoren >>

selko logo
  • © Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf 2025
  • Tillgänglighetsutlåtande
  • Beställnings- och avtalsvillkor
  • Dataskyddsbeskrivning
  • Cookie-policy