Barnet har rätt att känna trygghet på väg till skolan
Har du någonsin funderat på hur det känns för ett barn när hen ser en berusad vuxen som beter sig virrigt? Ett sådant möte kan kännas otryggt för barnet. Därför är det viktigt att lyssna på barnet och prata tillsammans om hur barnet skulle kunna sig tryggare när hen rör sig utomhus på egen hand.
Säkerhetsfärdigheter för otrygga situationer
Undersökningar visar att barn känner sig otrygga på ställen där det finns människor som använder rusmedel och beter sig på ett virrigt sätt. Det blir särskilt viktigt att barnet får fostran i säkerhetsfärdigheter när hen börjar färdas till och från skolan på egen hand och tillbringar tid utomhus utan vuxna är med.
När barnet börjar röra sig mer i sin livsmiljö är det viktigt att hen vet hur hen ska göra i situationer som känns otrygga.
Det är viktigt att lära barnet att om hen hamnar i en situation som känns otrygg, ska hen gå bort från platsen och berätta om sin upplevelse för en trygg vuxen.
Att möta en berusad människa kan vara förvirrande eller skrämmande för ett barn
På lektionerna inom projekten Staden tillhör alla och Kaupunki kuuluu kaikille får barn öva säkerhetsfärdigheter som de kan använda när de möter berusade människor. På lektionerna har många barn berättat om sina tankar och upplevelser. De har råkat ut för otrygga situationer på väg till skolan eller ute på fritiden. I nästan varje klass har det funnits elever som berättat att de sett berusade människor. Det är inte heller ovanligt att de berättar om injektionsnålar som de sett.
Barn observerar sin omgivning och de upptäcker olika omständigheter och situationer. Omständigheter som en vuxen kanske inte ens lägger märke till kan väcka förlägenhet hos ett barn.
”En gång sade en vuxen god morgon till mig, trots att det var kväll”, berättade en elev förundrad.
Andra kan uppleva det som konstigt eller till och med skrämmande då vuxna skräpar ned, svär, pratar med hög röst eller går med en flaska i handen. Barnen har också undrat vad de borde ha tagit sig till i sådana situationer. En del barn blir förundrade över en berusad människas förvirrade beteende, medan andra vet precis vad det är fråga om.
Viktigt att prata om en trygg skolväg i skolorna
Skolorna gör ett viktigt arbete för att främja elevernas välbefinnande och säkerhet. Elevens förmåga att ta hand om sig och säkerhetsfärdigheter ingår i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Lärarna spelar en viktig roll i barnens vardag och när det gäller att bygga upp barnens känsla av trygghet. Även om skolorna ger fostran i säkerhetsfärdigheter är möten med berusade människor ett ämne som diskuteras sällan.
Det är viktigt att prata om en trygg skolväg. Ett bra sätt att inleda diskussionen är att be eleverna berätta om sina egna upplevelser. Har eleverna råkat ut för otrygga situationer till exempel på vägen till eller från skolan? Det är viktigt att stanna upp och lyssna på barnets oro. Då vet barnet att man tar hennes upplevelse på allvar, och barnet blir inte ensam med sin oro. Då genomförs barnets rätt att bli hört.
Varje barn förtjänar att leva och växa i trygghet. Ett barn har rätt att känna sig tryggt hemma, i skolan, på väg till och från skolan och ute på fritiden. Alla vi vuxna ansvarar för att göra barnens liv trygga.
EHYT rf:s projekt Staden tillhör alla och Kaupunki kuuluu kaikille ordnar lektioner, där barn i årskurserna 1–3 får öva sig i säkerhetsfärdigheter.
Det svenskspråkiga projektet finansieras av Stiftelsen BMR, och det finskspråkiga projektet får statsunderstöd som social- och hälsovårdsministeriet beviljat från anslaget för hälsofrämjande.
Text: Heini Kärkkäinen
Översättning: Minna Lehtinen