Undersökning: Unga har allt positivare attityd mot rusmedel 

Bild: Jukka Rapo

EHYT rf:s senaste Nuorten kulttuuri ja päihteet -undersökning från 2024 visade att 69 % av minderåriga ansåg det vara lätt att skaffa alkohol till eget bruk. 40 % av minderåriga fick sin alkohol via sociala medier. Nuorten kulttuuri ja päihteet -undersökningen kartlägger ungas attityder om rusmedel och aktuella fenomen kopplade till spelande och rusmedelsanvändning. 

Sociala medier är en betydande kanal för unga att få tag på rusmedel. Enligt undersökningen skaffade 40 % av finländska 15–17-åringar alkohol via sociala medier. Utöver alkohol är sociala medier ett lätt sätt att få tag på nikotinprodukter. 

Alkohol används av sociala skäl 

De vanligaste svaren till varför minderåriga vill använda alkohol var en önskan om att få koppla av eller ha det roligt samt känslan man får av att dricka alkohol. Även grupptryck och föräldrarnas accepterande förhållningssätt till alkohol var allt vanligare orsaker till användningen. 46 % av minderåriga uppgav grupptryck som en orsak till användningen medan siffran för två år sedan låg på 39 %. 18 % svarade att föräldrarnas accepterande förhållningssätt var en orsak till användningen, för två år sedan var siffran 11 %. 

Även om alkoholanvändningen bland minderåriga minskat under de senaste åren upplevde 29 % av 15–17-åringarna att attityderna mot alkohol i deras kompiskrets blivit positivare under det senaste året. För två år sedan var siffran 20 %. 

Nya nikotinprodukter lockar unga 

Attityderna mot nya nikotinprodukter blir allt positivare bland unga. 36 % av de som besvarat enkäten upplevde att nikotinpåsar är trendigt. År 2022 var motsvarande siffra 21 % och år 2020 var siffran 12 %.  

Av minderåriga svarade 43 % att nikotinpåsar används i deras kompiskrets dagligen eller oregelbundet. Motsvarande siffra för elcigaretter med nikotin var 55 % och elcigaretter utan nikotin 24 %. Även attityderna mot elcigaretter har blivit positivare – 34 % upplevde det som trendigt. För två år sedan var motsvarande siffran 26 %. 

Unga både kritiska och positivt inställda till sociala medier 

I undersökningen utreddes även ungas attityder om sociala medier. Av alla som besvarat enkäten hade 39 % märkt mycket eller en del nytta av sociala medier och 43 % mycket eller en del skada av sociala medier i sin kompiskrets. Av 15–17-åringarna hade 48 % märkt mycket eller en del nytta och 49 % mycket eller en del skada av sociala medier i sin kompiskrets. Minderåriga var både mer positivt inställda och mer kritiska mot sociala medier än de övriga åldersgrupperna. Sociala medier ansågs påverka många saker negativt – bland annat kroppen, orket, välmåendet och koncentrationen. Samtidigt ansågs sociala medier ändå bidra positivt bland annat till kreativiteten, sociala relationer och kunskapsökandet.  

Nuorten kulttuuri ja päihteet -undersökningen kartlägger ungas attityder om rusmedel och aktuella fenomen kopplade till spelande och rusmedelsanvändning. Undersökningen görs med två års mellanrum. 1008 personer mellan 15 och 29 år besvarade den senaste webbenkäten.