Vad är digitalt spelande? Kom till Helsingfors bokmässan och få Spelfostrarens handbok 2
Super Mario, Tetris, Patiens, Candy Crush och Minecraft. Digitalt spelande är en stor del av barn och ungas liv. - Barn och unga kan uppleva känslor av att lyckas i spelvärlden, vilket främjar välbefinnandet, säger Katarina Perander-Norrgård från Förbundet Hem och Skola.
Finländska unga i åldern 10–19 år lägger cirka 17 timmar i veckan på spelande (Spelarbarometern, 2020). Att spela dataspel kan likställas med att läsa. Det är ett äventyrligt nöje och en naturlig paus från vardagen.
Men dataspelandet bland unga väcker emellanåt oro hos vuxna. Finns det anledning till oro? Och var går gränsen mellan ett sunt och problematiskt spelande?
På Bokmässan diskuterar Annukka Såltin från Spelkunskap-projektet (Ehyt ry) och Katarina Perander-Norrgård behovet av att vara delaktig i ungas spelande. Gratisexemplar av Spelfostrarens handbok 2 delas ut under bokmässan.
Handboken är en guide till alla som möter barn, unga och vuxna som spelar digitala spel. Den ger en större förståelse för digitalt spelande som fenomen, orsakerna bakom spelandet och när ett sunt spelande övergår till att bli en tillflyktsort från vardagens problem. Den ger också inblick i hur vuxna kan sätta ansvarsfulla gränser för spelandet.
Enligt Perander-Norrgård är den största utmaningen för vuxna som möter barn att hantera tidsbegränsningarna.
— Barnen fastnar lätt vid skärmen och blir sittande i långa stunder. Jag oroar mig också för bristen på fysiska sociala kontakter eftersom kroppsspråket, gester och miner faller bort i digital kommunikation, säger Perander Norrgård.
Enligt forskarna Terhi Mustonen och Helmi Mustonen är det viktigt att förstå orsaken bakom spelandet:
För den passionerade spelaren kan spelandet vara en faktor som ökar hens välbefinnande, medan spelandet för en ung som befinner sig i en svår livssituation kan leda till att den unga flyr problemen och till att livet begränsas så att det endast handlar om spelandet. (Utdrag ur Spelfostrarens handbok 2)
Spelkunskap
Annukka Såltin träffar många barn och unga i skolan när hon utbildar i spelkunskap inom Spelkunskaps-projektet. Enligt henne är spelfostran något som alla barn och unga behöver eftersom spelande är en så stor del av deras vardag. Det ingår dessutom i mediefostran och skolans läroplan.
— Barnen känner till spelvärlden och får prata med en vuxen som är intresserad av deras hobby. Barn vet väl att man inte kan spela konstant och att det är bra med gemensamt bestämda regler för spelandet. Man måste till exempel lägga sig i tid, fortsätter Såltin.
Text: Sandra Broborn
Var: Blåbärslandet-scenen på Helsingfors Bokmässan.
När: To 28.10 kl. 12-12.30
Vad: Annukka Såltin (Ehyt ry) och Katarina Perander-Norrgård (Förbundet Hem och Skola) diskuterar behovet av delaktighet i ungas digitala spelande
Monter under Bokmässan: Luckan 7e98
Ladda Spelfostrarens handbok 2
Spelfostrarens handbok 2
Vill du få mer information om digitalt spelande? Hämta din handbok och kom och hälsa på Annukka Såltin under Bokmässan to-fr 28–29.10, Luckans avdelning 7e98 eller kontakta annukka.saltin@ehyt.fi
Förebyggande rusmedelsarbete EHYT r.f och Spelkunskap-projektet erbjuder avgiftsfritt lektioner, föräldrakvällar, personalmöten samt utbildningar till professionella inom temat spelfostran. Spelkunskap finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.