Barnets första telefon – tips till föräldrar
Många barn får sin första smarttelefon i samband med skolstarten i höst. Oberoende vilken manick familjen bestämmer sig för att skaffa, blir fostringsfrågor gällande den digitala världen samtidigt aktuella.
Det är viktigt att stöda barnets egen kultur
I dagens läge är användningen av digitala medier en central del av barnets liv och mediekultur. Barn leker med hjälp av spel och formar sina fantasivärldar inspirerade av olika medier. Olika mediemiljöer kan även stöda barnets kompisrelationer och anknytningar till olika gemenskaper. Kommunikationen till kompisar och familj via telefonen inleds genom att bekanta sig med olika sociala medier. Föräldrar kan stöda verksamheten genom att styra barnet till åldersanpassat innehåll. Det är bra att ta reda på vad barnet gör på telefonen och diskutera om medieanvändningen även med kompisfamiljer. Det är bra att stöda barnets iver och intresse genom diskussioner om medieinnehåll tillsammans med barnet.
Ett barn som går i första klass behöver hjälp med sin första smarttelefon. Det är viktigt att tillsammans bekanta sig med telefonens olika funktioner och användningssätt. Det lönar sig inte att ta i bruk alla funktioner på en gång, utan sakta men säkert bekanta sig med dem, så att barnet i lugn och ro får lära sig hantera telefonen.
Klara och tydliga regler underlättar vardagen
Användningen av egen telefon brukar öka barnets användning av medier. Regler kopplade till telefonen skapar trygghet för barnet som ännu övar sig på att använda den. Användningen är bra att i första hand begränsa genom diskussion och gemensamt bestämda regler. Vissa manuella blockeringar, till exempel gällande användning av pengar, nerladdningar eller åldersbegränsat innehåll kan ändå vara på sin plats med barn i denna ålder. Tillräcklig sömn och ergonomisk ställning hindrar fysiska skador väldigt effektivt. Det går till exempel att ladda ner ljusfilter på barnets telefon, men det är även bra att lära barnet att telefonen inte används i sovrummet. Det viktiga är att komma ihåg mångsidigheten i vardagen där telefonen inte endast fyller tomrum och tråkiga stunder, utan fungerar i bästa fall som stöd och övning i medieanvändning – även i skolan.
En sjuåring behöver stöd i tidsanvändning av vuxna. Family Link eller dylika applikationer kan vara till stor hjälp då föräldern vill överse barnets telefonanvändning. Via Family Link går det även att godkänna eller låsa applikationer på telefonen eller till exempel stänga av den till natten.
Prata öppet om säkerhet
Även om barnet skulle vara skickligt med telefonen saknar hen ännu kunskaper att avgöra olika situationer hen kan stöta på via den. Föräldern kan tillsammans med barnet börja använda olika applikationer och instruera barnet i regler gällande applikationerna. Ni kan komma överens om att Whatsapp endast används för intern kommunikation mellan familjemedlemmar och att föräldern ska känna alla kompisar barnet får på nätet. Barnet har rätt till integritet gällande sin telefon, men det är bra att uppmuntra barnet till en kultur där det känns lätt att prata med föräldrarna om saker som känns förvirrande, skrämmande eller obekväma. Det är viktigt att barnet fått instruktioner som gör att hen vet att det går att komma bort från obekväma situationer. Det är även bra att ta reda på hurdana anmälningsverktyg olika spelen som barnet spelar erbjuder.
Ansvarsfull användning av pengar är en del av mediefostran
Många spel erbjuder idag rikligt med möjligheter till användning av riktiga pengar i spel. Detta kan vara bland de första situationerna där barnet behöver fundera på sin pengaanvändning. Barnet ser nödvändigtvis inte skillnad på leksakspengar i spel och riktiga pengar. Hen förstår kanske inte heller värdet av pengar eller summan som skapas av flera småköp. Som förälder är det nyttigt att ta reda på vad allt som går att köpas i spelet och hur pengaanvändningen kan begränsas. Ofta kan till exempel presentkort vara ett tryggare betalmedel än kreditkort. Det är viktigt att diskutera så att barnet får en konkret bild av användningen av pengar: Hur mycket och vad kunde man få av något annat med de pengar som nu skulle användas i spelet? Konkreta exempel av pengaanvändningen är viktiga även om digitala föremål eller avancering i spel skulle kännas viktigare för barnet än fysiska föremål.
Förälderns exempel skapar modeller för beteende
Föräldern är den viktigaste människan i barnets liv och samtidigt även ett exempel för allt barnet gör. Förälderns egen användning av telefon borde vara i enlighet med de instruktioner barnet fått för sin användning. Barnet lägger inte nödvändigtvis märke till vad föräldern gör med sin telefon – vare sig det handlar om att läsa arbets-e-posten, betala räkningar eller scrolla TikTok – om telefonen används i situationer där det är förbjudet av barnet. Det är bra som förälder att fundera på egna mediefria stunder på samma sätt som det förväntas av barn. Till exempel måltider är situationer där telefonen bra kan läggas åt sidan så att alla kan fokusera på stunden.