Mitä on ehkäisevä päihdetyö?
Ehkäisevä päihdetyö auttaa ihmisiä, jotta päihteistä ja pelaamisesta ei tule heille haittoja tai ongelmia. Ehkäisevä päihdetyö siis edistää ihmisten terveyttä ja hyvää oloa.

Ehkäisevä päihdetyö auttaa ihmisiä, jotta päihteistä ja pelaamisesta ei tule heille haittoja tai ongelmia. Ehkäisevä päihdetyö siis edistää ihmisten terveyttä ja hyvää oloa.
Päihteitä ovat esimerkiksi alkoholi, huumeet, tupakka ja nuuska. Pelaamisella tarkoitetaan rahapelaamista ja digipelaamista. Rahapelit ovat pelejä, joita pelataan rahalla. Digipelejä voi pelata esimerkiksi tietokoneilla, tableteilla, pelikonsoleilla ja kännyköillä.
Ehkäisevää päihdetyötä kouluissa
Ehkäisevää päihdetyötä tehdään esimerkiksi kouluissa. Kouluissa ehkäisevä päihdetyö voi olla esimerkiksi päihdekasvatusta. Päihdekasvatuksen oppitunnilla saa luotettavaa tietoa päihteistä. Päihteiden vaikutuksista keskustellaan yhdessä.
Ehkäisevää päihdetyötä työpaikoilla
Ehkäisevää päihdetyötä tehdään myös työpaikoilla. Sen tekemisestä on sovittu työpaikan päihdeohjelmassa. Päihdeohjelma kertoo työpaikan säännöistä, jotka koskevat päihteiden käyttöä.
Päihdeohjelmassa kerrotaan myös, mitä pitää tehdä, jos on huolissaan toisen työntekijän päihteiden käytöstä. Esihenkilö tai työkaveri voi ottaa asian puheeksi, jos on huolissaan työntekijän voinnista.