Mitä EHYT ry tekee?
EHYT ry on yhdistys, joka ehkäisee haittoja ja ongelmia. Niitä voi syntyä, kun ihmiset käyttävät päihteitä tai pelaavat liikaa. EHYT ry edistää ihmisten terveyttä ja hyvää oloa.
Toimimme koko maassa. Toimintamme on suunnattu kaikille: lapsille, nuorille ja heidän vanhemmilleen sekä opiskelijoille, työikäisille ja ikääntyneille.
Yhteistyötä yhteisöjen kanssa
- Teemme yhteistyötä erilaisten yhteisöjen kanssa. Näitä yhteisöjä ovat esimerkiksi koulut, työpaikat, kunnat ja järjestöt.
- Koulutamme eri alojen ammattilaisia.
- Jaamme tietoa ja tuotamme aineistoja päihteistä ja pelaamisesta.
- Pidämme kouluissa oppitunteja päihteistä ja pelaamisesta.
- Teemme nuorille videoita päihteistä ja hyvinvoinnista sosiaaliseen mediaan.
- Tuemme työpaikkoja päihde- ja pelikysymyksissä. Neuvomme esimerkiksi työpaikan päihdeohjelman tekemisessä. Päihdeohjelma kertoo työpaikan säännöistä, jotka koskevat päihteiden käyttöä.
Vaikutamme päättäjiin
Vaikutamme lakeihin, jotka säätelevät esimerkiksi päihteiden käyttöä, ostamista ja myymistä Suomessa. Autamme päättäjiä tekemään päätöksiä, jotka edistävät ihmisten terveyttä.
Päihdeneuvontapuhelin
Tarjoamme ihmisille tukea ja neuvontaa. Vastaamme ihmisten huoliin ja kysymyksiin Päihdeneuvontapuhelimessa (puhelinnumero 0800 900 45). Päihdeneuvontaan voivat soittaa kaikki, jotka ovat huolissaan omasta tai läheisen päihteiden käytöstä.
Päihdeasiamies
Päihdeasiamiehemme neuvoo ja auttaa kysymyksissä, jotka liittyvät päihdehoitoon. Jos päihteiden käyttö aiheuttaa sinulle ongelmia, sinulla on lain mukaan oikeus saada apua. Päihdeasiamieheltä saat lisää tietoa omista oikeuksistasi. Tutustu Päihdeasiamiehen omiin verkkosivuihin.
Elokolot
Toimintaamme kuuluvat myös Elokolo-kohtaamispaikat, joihin kuka tahansa on tervetullut. Lue lisää Elokoloista.
Tuki jäsenyhdistyksille
Meillä on noin 130 jäsenyhdistystä, joiden toimintaa tuemme.
Päihdepäivät
Pidämme yllä ehkäisevän päihdetyön järjestöverkostoa, johon kuuluu noin 60 sosiaali- ja terveysalan järjestöä. Verkosto järjestää joka vuosi Suomen suurimman päihdealan tapahtuman. Tapahtuman nimi on Päihdepäivät. Se on suunnattu päihdealan ammattilaisille. Verkosto tekee yhdessä myös kampanjoita, joista tunnetuin on Tipaton tammikuu.