Skip to content
ehyt-logo
  • Jäsenyhdistyksille
  • Ammattilaisille
  • Medialle
  • Yhteystiedot
Suomi
  • English
  • Svenska
  • Selkokieli
ehyt-logo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Haku
  • Tule mukaan
  • Lahjoita
  • Koulutus & Tapahtumat
    • Koulutus & Tapahtumat

      Tarjoamme koulutusta eri alojen ammattilaisille, kouluille ja oppilaitoksille sekä suurelle yleisölle. Konsultoimme ja tuemme työyhteisöjä ja kuntia niiden ehkäisevässä päihdetyössä. Voit tilata meiltä koulutusta tai katsoa tapahtumakalenteristamme tulevat koulutukset ja tapahtumamme!

    • Koulutukset
      • Ammattilaisten koulutukset
      • Kouluille ja oppilaitoksille
      • Yleisökoulutukset
      • Koulutukset järjestöille
    • Konsultointi
      • Tukea työpaikoille
      • Tukea kunnille ja hyvinvointialueille
    • Tapahtumat
      • Tapahtumakalenteri
  • Työkalut & Materiaalit
  • Päihde- & peli-info
    • Päihde- & peli-info

      Mistä on kyse, kun puhutaan päihteistä ja pelaamisesta? Milloin päihteen käyttö tai pelaaminen on ongelmatonta? Mistä taas tunnistaa, että kyseessä on riippuvuus? Mitä riippuvuudet aiheuttavat ja mitä niille voisi tehdä?

    • Tietoa
      • Mitä on ehkäisevä päihdetyö?
      • Alkoholi
      • Nikotiinituotteet
      • Huumeet
      • Rahapelaaminen
      • Digipelaaminen
    • Tukea
      • Päihdeneuvonta
      • Päihdeasiamies
      • Tukea eri elämäntilanteisiin
      • OttoMitta-sovellus alkoholin käytön seurantaan
  • Uutishuone
    • Uutishuone

      Uutishuoneesta löydät kaikki EHYTin ajankohtaisartikkelit, uutiset, tiedotteet ja videot. Katso myös työpaikat ehkäisevän päihdetyön parissa!

    • Ajankohtaista
      • Uutiset
      • Tiedotteet
      • Blogit
      • Tarinat
      • Videot
      • Työpaikat
    • Uutiskirje
      • Tilaa uutiskirje
  • Vaikuttamistyö
    • Vaikuttamistyö

      Päihde- tai rahapeliongelma varjostaa monien elämää tavalla tai toisella, vaikka itsellä ei näitä ongelmia olisikaan. EHYT ry tekee vaikuttamistyötä, koska peli- ja päihdehaittojen vähentäminen vaatii toimintatapojen ja asenteiden muuttamista. Tapaamme päättäjiä ja tuotamme aineistoa päätöksenteon tueksi, osallistumme julkiseen keskusteluun sekä järjestämme vaikuttavia kampanjoita. Vaikutamme myös Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston kautta.

    • Vaikuttaminen
      • Kampanjat
      • Ratkaisuja kunnille ja hyvinvointialueille
      • Lausunnot
      • Kyselytutkimukset
      • Tavoitteet seuraavalle hallituskaudelle
      • Linjaukset
      • Kysymyksiä ja vastauksia
  • EHYT ry
    • Ehkäisevä päihdetyö koskettaa meitä kaikkia

      Päihde- tai rahapeliongelma varjostaa monien elämää tavalla tai toisella, vaikka itsellä ei näitä ongelmia olisikaan. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella ehkäisemme pelaamisesta syntyviä haittoja. Ennaltaehkäisy on tehokkain tapa torjua ongelmia niin yhteiskunnan kuin yksilöiden tasolla. Siksi ehkäisevää päihdetyötä tarvitaan kaikkialla: oppilaitoksissa, työpaikoilla ja perheissä.

    • Yhdistys
      • Tietoa yhdistyksestä
      • Historia
      • Organisaatio
      • Strategia & arvot
      • Rahoitus
    • Mitä teemme?
      • Toiminta & hankkeet
      • Alueellinen toiminta

Hae sivuilta

Etusivu > Uutishuone > Blogit > Opiskelukyvyn ABC
Blogit - 01.11.2018

Opiskelukyvyn ABC

Emmi Lehtinen
Asiantuntija, korkeakoulut ja aikuisväestö
Piirrettyjä opiskelijoita pöydän ääressä

Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä. Opiskelukykymallia voi käyttää opiskelijan toimintakyvyn tukemiseen ja sen avulla voi tunnistaa opiskelukykyyn vaikuttavia asioita opiskelijan elämässä ja ympäristössä.

Opiskelukykymalli on luotu reilu kymmenen vuotta sitten yhteistyössä Työterveyslaitoksen ja Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön kanssa. Mallia on lähdetty kehittämään työkykymallin pohjalta. Kuten työkykymallikin, opiskelukykymalli on dynaaminen eli kaikki sen osat vaikuttavat myös toinen toisiinsa. Opiskelukykymallin kehittäminen lähti tarpeesta eritellä, mistä asioista yliopisto-opiskelijoiden opiskelukyky muodostuu. Opiskelukykymallin laatimisen apuna on käytetty Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimusta (KOTT).  YTHS:n toteuttamia korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksia on toteutettu nyt jo viidesti, ensimmäisen kerran vuonna 2000 ja uusin tutkimus on vuodelta 2016. Tutkimusten perusteella tiedetään laajasti opiskelijoiden terveyteen, hyvinvointiin ja opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja myös siitä, miten nämä tekijät ovat vuosien mittaan muuttuneet. KOTT:n avulla on kyetty keräämään tietoa, jota on opiskelukykymallissa koottu yhdeksi ”käsitekartaksi”.

Opiskelukykymallin osat

Opiskelukykymalli soveltuu käytettäväksi koko korkeakoulukentällä ja se koostuu neljästä osa-alueesta. Omat voimavarat käsittävät mallissa mm. fyysisen ja psyykkisen terveyden, identiteetin, sosiaaliset suhteet ja elämäntilanteen. Kyse on siis ihmisen toimintakyvyn peruslähtökohdista. Meidän kaikkien on haasteellista suoriutua jo päivittäisistä askareista, jos olemme sairastuneet pahasti, tai jos yksinäisyys iskee muutettuamme täysin vieraalle paikkakunnalle. Omat voimavaramme ovat riippuvaisia sekä omasta että ympäristön toiminnasta. Jokainen meistä voi kehittää omia voimavarojaan mm. kiinnittämällä huomiota arkisiin mutta tärkeisiin asioihin, kuten unen määrään, ravintoon ja terveellisiin elämäntapoihin. Voimme myös olla parantamassa sekä omia että toisten voimavaroja osallistumalla yhteiseen tekemiseen, kuuntelemalla muita sekä käyttäytymällä tavalla, jota toivoisi myös muilta.

Opiskeluympäristö on toinen mallin osa-alueista ja ehkä mallin helpoimmin käsitettävä kokonaisuus. Se koostuu opintojen fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta ympäristöstä sekä oppilaitoksen ja opiskelijoiden yhteisöistä. Suomessa nämä ympäristöt vaihtelevat suuresti. Korkeakoulututkinnon kykenee suorittamaan hyvinkin irrallaan muista opiskeluyhteisön jäsenistä, toisaalta taas monelle ryhmätyöt ja yhteiset projektit ovat opintojen kulmakivi. Monelle aiempi opintomenestys ei lopulta olekaan ratkaiseva tekijä siinä mihin koulutukseen hakeutuu, vaan tärkeämpää on se, onnistuuko liikkumaan korkeakoulun tiloissa apuvälinein tai pitävätkö huhut opiskelijoiden intensiivisestä keskinäisestä kilpailusta paikkansa. Mitä jos tässäkin yhteisössä tulen kiusatuksi? Monelle opintojen aikana muodostetut yhteisöt elävät vielä pitkään valmistumisen jälkeenkin. Myös monelle korkeakoululle vastavalmistuneet tilat ovat myyntivaltti opiskelijoiden houkuttelemiseksi omaan koulutukseen.

Mallin kolmas osa liittyy opetustoimintaan, käsittäen korkeakoulussa annetun opetuksen, ohjauksen, pedagogisen osaamisen ja tuutoroinnin. Korkeakoulujen kehittäminen ja korkeakouluille asetetut taloudelliset raamit asettavat  henkilöstölle haasteen moniosaajuuteen: tänä päivänä korkeakoulun opettajan tulee pitää tietonsa ajan tasalla sekä toimia opiskelijoiden ohjaajana ja valmentajana. Laadukkaaseen opetustoimintaan kuuluvat myös hyvin koulutetut ja sitoutuneet tuutorit. Opiskelun etenemisen edellytykset helpottuvat huomattavasti, kun opiskelija tietää kenen puoleen kääntyä tarvitessaan ohjausta ja neuvoja. Opiskelukykymallin tunteminen ja sen käyttäminen tukee opiskelijoiden ohjaustyötä.

Opiskelutaidot on mallin neljäs osa-alue, johon on eritelty mm. opiskelutekniikka ja -orientaatio, oppimistyylit ja -tavat, sosiaaliset taidot ja ajankäytön suunnittelu. Opiskelutaidot-osio antaa korkeakoulussa tapahtuvalle ohjaustoiminnalle ja erityisesti opiskelijalle itselleen mahdollisuuden ikäänkuin purkaa osiin omaa oppimistaan. Jokaisen opiskelijan on opintojen aluksi ja aika-ajoin opintojen edetessä hyvä pysähtyä pohtimaan, miten on oppinut ja opiskellut aiemmin. Mitkä asiat toimivat ja mihin kaipaa ehkä apua ja muutosta? Jollekin työskentely viime tingassa sopii ja toisille se aiheuttaa stressiä. Tulisiko tenttikirjoja kenties lukea muulla tavoin kuin neljästi kannesta kanteen? Oletko opiskelijana samaa mieltä kanssasi tehdystä opintosuunnitelmasta, tuntuuko sinusta siltä, että tekemistä on valtavasti vai kenties liian vähän?

Monet asiat vaikuttavat opiskelukykyyn. Ei ole siis yksin kyse siitä että opiskelukyky paranee opiskelutaitoja kehittämällä. Toki tämäkin on erinomaisen tärkeää ja siihen tulee tarjota tukea, mutta opiskelukykymallissa opiskeluympäristöllä ja -yhteisöllä on merkittävä rooli. Kukaan ei kykene täysin yksin vahvistamaan omaa opiskelukykyään. Miten sinä vaikutat omassa korkeakoulussasi opiskelukyvyn edistämiseen?

Lisätietoa ja materiaalia opiskelukykyyn liittyen: http://www.opiskelukyky.fi/

Kirjoitus on julkaistu alun perin KUPLA – opiskelijat päihdekulttuurin uudistajina -hankkeen blogissa

Jaa:
Tagit
koulu & opiskelu

Katso myös

Kolme koululaista roikkuu kiipeilutelineessä pää alaspäin.
Blogit

Lapsen oikeus turvalliseen koulumatkaan

16.11.2022
Opiskelijat opiskelevat luokkahuoneessa ja opettaja ohjaa
Blogit

Sisäinen motivaatio syntyi psykan tunneilla – juhlat jo ovella!

29.11.2021
Nainen katsoo tablettia.
Blogit

Päihdesuunnitelma on opiskelijan, opettajan ja oppilaitoksen etu

22.09.2021
ehyt logo

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

Keskustoimisto
Elimäenkatu 17-19
00510 Helsinki
ehyt@ehyt.fi
Aluetoimistot>>

Päihdeneuvonta

Puh. 0800 900 45

Avoinna 24/7 vuoden jokaisena päivänä
Soittaminen on maksutonta ja anonyymiä

  • Elokolo-kohtaamispaikat
    • Kallion Elokolo
    • Kontulan Elokolo
    • Lahden Elokolo
    • Tampereen Elokolo
    • Turun Elokolo
    • Pirkkalan Elokolo
    • E-Elokolo
  • Henkilökunnan yhteystiedot
  • Tule vapaaehtoiseksi
selko logo
  • © Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry 2023
  • Tietosuojaselosteet
  • Tilaus- ja sopimusehdot
  • Saavutettavuusseloste
  • Evästekäytännöt