Olet täällä

Pelaamallakin voi valistaa

02.06.2014
”Vikat Assyt, mitäs tehdään?” Jokseenkin tällä lauseella alkoi Kukkahattu eSportsin tarina helmikuisessa junassa Helsingin ja Jyväskylän välillä.

Pelitaito-projektin osalta viimeiset Assemblyt – Suomen suurin pelitapahtuma – olisivat edessä kesällä 2014, ja vuosien mittaan rakkaaksi muodostuneelle tapahtumalle haluttiin jättää lämpimät jäähyväiset.

Aluksi idea lähti liikkeelle vitsinä: pelivalistajien esports-tiimi sponsorilogoilla kuorrutettuine pelipaitoineen oli mielikuvana vähintään huvittava – etenkin kun silloisesta porukasta tasan yhdellä oli laajemmin pelikokemusta. Idealle naureskeltiin ja sitä pyöriteltiin, kunnes jossain vaiheessa kaikkein keskeisin lause sanottiin: ”Hei, tehdään tää oikeesti.” Suomen valistushenkisin elektronisen urheilun joukkue oli syntynyt.

Elektroninen urheilu eli esports tarkoittaa digitaalisten pelien kilpapelaamista. Vaikka ajatus saattaa ensin kuulostaa erikoiselta, lopulta mistään kummallisesta ei ole kyse: monet pelit ovat lähtökohtaisesti kilpailullisia ja niitä oppii harjoittelemalla pelaamaan paremmin. Kahden taitavan pelaajan tai joukkueen kamppailun seuraaminen on usein mainiota penkkiurheilua.

Kukkahattu eSportsin perusidea oli yksinkertainen: tiimimme opettelee pelaamaan ja tarjoaa  Assembly Summer 2014:ssa mahdollisuuden haastaa meidät joko yksin tai kaverien kanssa. Koko show päätettiin toteuttaa viimeisen päälle ja suuren maailman tyyliin mainosvideoita, pelipaitoja ja sponsoreita myöten.

Oli vain yksi, melko merkittävä haaste: valtaosin tiimimme ei juurikaan osannut pelata.

Ratkaisu oli ilmeinen, sillä projektimme on alusta lähtien tehnyt yhteistyötä esports-tahojen, kuten The Groupin ja Suomen elektronisen urheilun liiton SEULin kanssa, ja osallistunut laneille jos toisillekin. Kilpapeliväki on aina näyttänyt toiminnallemme vihreää valoa, eikä tälläkään kertaa tarvinnut pettyä. Noin kymmenen minuutin Facebook-viesteilyn ja muutaman sähköpostin jälkeen olimme värvänneet SEULin Tuomas Vellingin kautta meille kaksi kouluttajaa: Mitja Mieskolainen opettaisi meille kamppailupeli Tekkenin saloja, kun taas Juha Kurppa saisi luotsata kukkahattutiimin joukkuesotapeli Counter-Striken maailmaan. Kouluttajamme – entisiä kilpapelaajia molemmat – olivat paitsi ammattitaitoisia, myös kärsivällisiä. Jälkimmäinen taito tuli epäilemättä tarpeeseen.

Pelaamisen opetteleminen nollasta lähtien aikuisiällä ei ole helppoa. Pelkästään hiiren ja näppäimistön samaan aikaan käyttäminen kiristi hermoja toimistolla jo ennen kuin yhtään laukausta Counter-Strikessa oli ammuttu. Ärräpäät ovat lennelleet ja niskat, päät ja peukalot kipeytyneet. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut. Harva asia lämmittää niin paljon kuin se, että työkaverit puhuvat jo sujuvasti toimistolla pelislangia. Voittoja kertyy ja tiimin yhteistyö toimii koko ajan paremmin. Viime treeneissä allekirjoittanut oli pistetilaston hännillä, vaikka vuosia toimintapelien parissa oli enemmän kuin muulla tiimillä yhteensä. Toimistolla on riittänyt niin turhautumista kuin voitonriemuakin.

Tästä päästään näppärästi koko Kukkahattu eSportsin tavoitteisiin, sillä juuri tästä on kyse: kun pelejä pelaa, sekä niiden haittoja että hyötyjä ymmärtää paremmin. Ymmärtää, että väkivaltaisissa toimintapeleissäkään aggressiivista oloa ei selitä pelien väkivalta, vaan niiden kilpailullisuus. Ymmärtää miten oman porukan menestys lämmittää, ja miten hauskaa pelejä on fiilistellä silloinkin kun ei pelata. Myös toinen puoli tulee tutuksi: pelihaitoista voi kyllä puhua loputtomiin, mutta niihin saa aivan erilaisen kosketuksen kun tajuaa istuneensa tuntikausia tauotta pelaamassa, hermot ovat kireällä ja päätä jomottaa.

Kukkahattu eSports pyrkii murtamaan ennakkoluuloja pelaamisen suhteen. Vanhemmille ja peleihin varauksella suhtautuville haluamme näyttää, että peleistä saa paljon irti jos niille antaa mahdollisuuden, ja että pelejä ja pelaamista ymmärtää parhaiten pelaamisen kautta. Haluamme myös esitellä elektronista urheilua harrastuksena, jossa vanhemmat voivat kannustaa ja tukea jälkikasvuaan siinä missä perinteisemmissäkin lajeissa. Pelaamista on rakentavampaa käsitellä lähtökohtaisesti kulttuurina ja harrastuksena – ei ongelmana tai riippuvuusriskinä.

Vanhemmat eivät aina ole ainoat ennakkoluuloiset. Pelaajille viestimme on, että kaikki pelaamiseen liittyvä valistus ei ole sitä iänikuista kieltämistä ja nollatoleranssia. Tuskin on yhtään pelaajaa, joka jossain vaiheessa ei olisi törmännyt johonkin pelaamisen haittapuoleen: liian lyhyiksi jääneisiin yöuniin, jumittuneisiin hartioihin tai siihen tunteeseen, kun tahkoaa peliä vaikka viimeiseen pariin tuntiin ei ole enää ollut edes kovin hauskaa. Moni tietää sen jonkun pelikaverin, joka on aina linjoilla vuorokaudenajasta riippumatta. Pelaamiseen liittyvät omat ongelmansa, vaikka juuri omalla kohdalla niitä ei esiintyisikään. Viestimme on yksinkertainen: pelaa järkevästi, voit paremmin.

Kukkahattu eSports on juuri tätä – kukkahattuilua ja esportsia, sopivissa määrin molempia. Jo tässä vaiheessa on aihetta olla kiitollinen, sillä tiimimme on otettu lämmöllä vastaan ja kannustusta on saatu esimerkiksi kotimaisilta kilpapelijoukkueilta RCTIC:ilta ja Menacelta. Se, että tällainen valistusta ja esportsia yhdistävä pienimuotoinen hanke saa näin lämpimän vastaanoton, kertoo hyvää kotimaisesta esports-skenestä. Senkin takia haluamme tehdä parhaamme sen edistämiseksi myös perinteisen pelaajakansan ulkopuolella.

Tämän päivän valistukseen kuuluu avoin keskustelu ja rohkea haastaminen. Meidät voi haastaa elokuussa Assyilla, tervetuloa!

Mikko Meriläinen

Projektiasiantuntija, Pelitaito-projekti

Kukkahattu eSports

Lisää tietoa Kukkahattu eSportsista:

www.facebook.com/teamkukkahattu

www.twitter.com/teamkukkahattu

 
Avainsanat: 
pelaaminen kukkahattu.
 
Mikko Meriläinen
Kirjoittaja on pelikasvatuksen tutkija ja elektronisen urheilun ystävä.