Olet täällä

Alkoholimainonnalla on suora vaikutus nuorten juomiseen

16.10.2015
Toisin kuin syksyn julkisesta keskustelusta voisi luulla, päätös alkoholimainonnan rajoittamisesta perustuu vahvaan tutkimusnäyttöön. Alkoholimainonta vaikuttaa tutkitusti ennen kaikkea lapsiin ja nuoriin. Se saa nuoret aloittamaan alkoholinkäytön nuoremmalla iällä ja myös lisää nuorten juomista. Nuorena aloitettu alkoholinkäyttö puolestaan altistaa ongelmille aikuisiällä: alkoholin ja muiden päihteiden suurkulutus on vahvassa yhteydessä nuorena aloitettuun päihteidenkäyttöön.

Viimepäivien keskustelu alkoholimainonnan rajoittamisesta on sivuuttanut täysin itse päätöksen motiivit. Voisi jopa kuvitella, että keskustelua on yritetty tietoisesti ohjailla sivuraiteille. Laajasti levinneet virheelliset tiedot johtavat ihmisiä harhaan, mikä ei ole kenenkään etu.

Asian selventämiseksi on hyvä palauttaa mieleen, mitä alkoholimainonnan rajoitukset todellisuudessa koskevat ja mitä eivät. Kuluttajat saavat jatkossakin kehua lempijuomiaan sosiaalisessa mediassa - rajoitukset eivät kohdistu kuluttajaan vaan alkoholia markkinoiviin toimijoihin. Kadunvarsimainontaa tai sosiaalisen median kampanjoita Suomessa ei enää saa vuodenvaihteen jälkeen toteuttaa. Ulkomainosten tai "klikkaa tykätäksesi tuotteistamme"-nappien poistuminen tuskin tuottaa yhdellekään suomalaiselle kuluttajalle ongelmia.

Alkoholimainonnan rajoittaminen noudattaa Valtioneuvoston periaatepäätöstä asettaa lasten hyvinvoinnin parantaminen ensisijaiseksi ja kaikkia hallinnonaloja koskevaksi tavoitteeksi. Myös YK:n lapsen komitea on vedonnut Suomeen, jotta nuorten alkoholin ja muiden päihteiden käyttöä ehkäistään aktiivisesti ja Suomi pyrkisi sitouttamaan myös mediaa mukaan terveellisten elämäntapojen tukemiseen. Alkoholimainonnan rajoittaminen on yksi askel kohti terveemmän alkoholikulttuurin kasvua.

 

Sari Aalto-Matturi
Toiminnanjohtaja, EHYT ry

 

 

Kirjoitus on julkaistu 15.-16.10.2014 Lapin Kansassa, Demokraatissa ja Etelä-Suomen Sanomissa.

Lisätietoa tieteellisestä näytöstä alkoholimainonnan ja nuorten juomisen välillä löydät täältä. 

Avainsanat: 
Alkoholimainonta
 
Sari Aalto-Matturi
EHYT ry:n toiminnanjohtaja